Philips Lighting oświetlił latarnię w Niechorzu


Nowe oblicze jednej z największych atrakcji turystycznych zachodniego wybrzeża

lipiec 27, 2010

 

W niedzielę 25 lipca o godzinie 22.00, tuż po zakończeniu koncertu „Lata z Radiem”, latarnia morska w Niechorzu zyskała nową, niezwykle atrakcyjną i wielobarwną iluminację zewnętrzną. Dzięki zastosowaniu najnowocześniejszych diodowych opraw oświetleniowych Philips, na oświetlenie 45-metrowej latarni potrzeba w sumie mniej energii elektrycznej niż zużywa jej... czajnik elektryczny!

 

Blisko 150-letnia latarnia morska w Niechorzu jest unikalnym zabytkiem architektonicznym, a także jedną z największych atrakcji turystycznych zachodniego wybrzeża Bałtyku. Opracowanie nowej koncepcji iluminacji tego obiektu, która będzie podkreślała walory architektoniczne latarni oraz uatrakcyjni wizerunek okolicy, zostało zlecone przez Wójta gminy Rewal w porozumieniu ze Szczecińskim Urzędem Morskim. W projekcie przygotowanym przez specjalistów Philips wykorzystano nowoczesne, energooszczędne oprawy oparte na LED’ach, czyli diodach emitujących światło.

 

Dzięki praktycznie nieograniczonym możliwościom kreowania kolorów i dynamicznie zmieniających się sekwencji, a co za tym idzie uzyskiwaniem odpowiedniego efektu, diody są przyszłością oświetlenia. LEDy charakteryzują się także niezwykle długą trwałością, co pozwala ograniczyć częstą konserwację oświetlenia, ingerującą w obiekty zabytkowe. Jednocześnie gwarantują one niewielkie zużycie energii, czego najlepszym przykładem jest właśnie nowe oświetlenie latanii w Niechorzu, która zużywa łącznie 1,3 kW energii elektrycznej. Dla porównania: przeciętny czajnik elektryczny zużywa 2 kW – mówi Romuald Wojtkowiak, wiceprezes firmy Philips Lighting Poland SA, która przygotowała koncepcję oświetlenia latarni.

 

Nowe oświetlenie fasady latarni zaprojektowano tak, by nie zakłócać światła emitowanego w kierunku morza – dla żeglarzy, którzy poza GPS używają do nawigacji świateł latarni morskich (światło latarni w Niechorzu można dostrzec z odległości ponad 35 km). Dzięki nowemu oświetleniu zewnętrznemu będzie ona teraz także świetnie widoczna dla turystów wypoczywających oraz zwiedzających okolice Niechorza.


Latarnia w Niechorzu nie jest jedynym obiektem, jaki planujemy oświetlić nad Bałtykiem. Opracowaliśmy projekt o nazwie „Bliza new light” – od kaszubskiego słowa „bliza,” będącego określeniem „latarni, światła-przystani”; symbolu stabilności i celu, do którego dążą żeglarze. W ramach projektu, w kwietniu tego roku przeprowadzone zostały próby iluminacji najwyższej nad naszym morzem latarni w Świnoujściu. Kolejnym obiektem, w którym przeprowadzone zostaną takie próby będzie latarnia morska w Ustce. Z czasem chcielibyśmy zrealizować unikalną koncepcję podświetlenia wszystkich najważniejszych latarni nad Bałtykiem - początkowo na polskim wybrzeżu, a czasem – także i w innych krajach. W ten sposób powstałby unikalny szlak turystyczno-widokowy, będący atrakcją turystyczną, a zarazem gotowym produktem dla władz nadmorskich miejscowości, gmin i regionów – mówi Janusz Stańczyk z firmy LBL.
 


Premiera nowego oświetlenia latarni w Niechorzu poprzedziła konferencję zorganizowaną przez Związek Miast i Gmin Morskich, Wójta Gminy Rewal oraz Philips Lighting Poland pod hasłem „Nowe światło nad Bałtykiem”. Jej celem było zaprezentowanie możliwości wykorzystania nowoczesnych źródeł oświetlenia dla podniesienia atrakcyjności nadmorskich miejscowości turystycznych. W trakcie konferencji zostały przedstawione możliwości kreowania nowych produktów turystycznych oraz finansowania działań proekologicznych, w tym nowych energooszczędnych systemów oświetleniowych.

Dodatkowych informacji udziela:

 


Krzysztof Kouyoumdjian
Corporate Communication Manager Philips Polska
Al. Jerozolimskie 195B, 02-222 Warszawa
tel:  +48 22 571 00 74
kom. +48 607 790 384
e-mail: krzysztof.kouyoumdjian@philips.com


 

.

Royal Philips Electronics

Royal Philips Electronics (NYSE: PHG, AEX: PHI) jest zdywersyfikowaną firmą, skupioną na ochronie zdrowia i poprawie jakości ludzkiego życia dzięki wprowadzanym we właściwym czasie innowacjom. Philips jest światowym liderem w ochronie zdrowia, kształtowaniu stylu życia oraz oświetleniu, wykorzystującym technologie i wzornictwo do opracowywania rozwiązań odpowiadających ludzkim potrzebom – zgodne z przyrzeczeniem marki „sense and simplicity”. Philips, z centralą w Holandii, zatrudnia ponad 116 tysięcy pracowników w ponad 60 krajach na całym świecie. W 2009 roku sprzedaż Philips na świecie osiągnęła 23 mld euro. Philips jest światowym liderem na rynku diagnostycznego sprzętu medycznego i systemów monitorowania zdrowia pacjenta, energooszczędnych rozwiązań oświetleniowych oraz produktów konsumenckich: sprzętu TV i AGD, golarek, elektroniki użytkowej oraz produktów do pielęgnacji jamy ustnej. Dodatkowe informacje na stronach www.philips.com/newscenter lub www.pr.philips.pl..