Philips oświetlił pierwszy polski stadion na piłkarskie mistrzostwa Europy

wrzesień 17, 2010

Koncert Stinga na pierwszej ukończonej w naszym kraju arenie piłkarskiej, która w 2012 roku będzie gościła uczestników mistrzostw Europy, jest również premierą oświetlenia nowego stadionu. Dzięki wyjątkowemu projektowi, poznański obiekt będzie prezentował się równie efektownie jak najbardziej znane sportowe areny świata. Co więcej, mimo ponad pół tysiąca zainstalowanych opraw oświetleniowych, stadion w Poznaniu jest niezwykle energooszczędną inwestycją.

 

 „Bez przesady można powiedzieć, że projekt oświetlenia stadionu w Poznaniu dorównuje najlepszym i najciekawszym realizacjom na świecie” - mówi Romuald Wojtkowiak, Wiceprezes Zarządu i Dyrektor Handlowy Philips Lighting Poland. „Oświetlenie boiska gwarantuje najwyższą jakość przeżywania widowisk sportowych, zarówno na trybunach, jak i przed telewizorem – także podczas transmisji w najwyższym standardzie HD. Z kolei oryginalny projekt iluminacji zewnętrznej fasady stadionu, wykorzystujący najnowocześniejszą technologię LED, pozwala budować emocje za pomocą światła, które już z daleka będzie witało kibiców kolorami drużyny narodowej lub klubowej. Wreszcie, dzięki zainstalowaniu energooszczędnych opraw oświetleniowych, nowy stadion będzie zużywał mało energii elektrycznej, co jest szczególnie istotne w Poznaniu, który od wielu lat konsekwentnie promuje rozwiązania przyjazne dla środowiska”.

 

Płytę boiska na poznańskim stadionie oświetla 300 opraw Philips, które dają natężenie o wartości 2500 luksów w kierunku kamer TV. Oświetlenie płyty stadionu może działać w pięciu różnych sekcjach: trening, mecz, transmisja awaryjna TV, transmisja TV oraz standard HD TV. System oświetlenia boiska zainstalowany w Poznaniu zapewnia o 10% większą oszczędność energii.

 

Do oświetlenia zewnętrznej fasady poznańskiego stadionu użyto 195 projektorów wykorzystujących najnowocześniejszą technologię LED (ang. light emitting diode, czyli diod emitujących światło). Dzięki praktycznie nieograniczonym możliwościom kreowania dynamicznych zmian kolorystycznych, poznański stadion może w dniu meczu „świecić” z daleka barwami klubowymi lub narodowymi. Projektory oświetlające fasadę poznańskiego stadionu charakteryzują się wyjątkową trwałością (50 tysięcy godzin pracy), przy jednoczesnym niewielkim zużyciu energii (jeden projektor ma moc zaledwie 55W.

 

W korytarzach, szatniach oraz salach konferencyjnych zainstalowane zostały oprawy sufitowe z rodziny świetlówek liniowych Philips TL5, zapewniające z jednej strony oszczędność energii, a z drugiej możliwość dowolnego kreowania nastroju (np. dzięki opcji przyciemniania). W hallu wejściowym stadionu oraz przy wyjściu z szatni na płytę boiska zainstalowane zostało dekoracyjne oświetlenie LED’owe w kolorze niebieskim – barwach głównego użytkownika stadionu, czyli drużyny Lecha Poznań.

 

 

Philips Lighting jest ekspertem w oświetleniu obiektów sportowych, od lat współpracując jako partner z najważniejszymi światowymi federacjami sportowymi: FIFA i UEFA (piłka nożna), IAAF (lekkoatletyka), FIBA (koszykówka), ITF (tenis) czy FIH (hokej na lodzie). Wśród stadionów oświetlonych przez Philips Lighting znajdują się m. in.
• Stadiony olimpijskie na igrzyskach w Sydney, Atenach i Pekinie.
• Ponad połowa największych stadionów piłkarskich świata (m. in. Nou Camp w Barcelonie, Estadio Santiago Bernabéu w Madrycie, Old Trafford w Manchesterze, Allianz Arena w Monachium, Stadio Olimpico w Rzymie, Amsterdam ArenA, PSV Eindhoven).
• 6 z 10 stadionów tegorocznego Mundialu w RPA oraz 8 z 12 stadionów Mundialu 2006 w Niemczech.
• 70% piłkarskich stadionów klubów Premier League w Anglii.
• Realizacje w Polsce: m. in. Warszawa, Poznań, Kraków, Bydgoszcz, Płock, Gliwice, Grodzisk Wlkp. (pierwszy w Polsce stadion przygotowany do przekazu obrazu w technice HDTV), a także boiska realizowane w ramach programu Ministerstwa Sportu i Turystyki „Orlik 2012”.
• Tor wyścigowy Formuły 1 podczas nocnych wyścigów o Grand Prix Singapuru.


 

Dodatkowych informacji udziela:

Krzysztof Kouyoumdjian
Corporate Communication Manager Philips Polska
Al. Jerozolimskie 195B, 02-222 Warszawa
tel:  +48 22 571 00 74
kom. +48 607 790 384
e-mail: krzysztof.kouyoumdjian@philips.com.

Royal Philips Electronics

Royal Philips Electronics (NYSE: PHG, AEX: PHI) jest zdywersyfikowaną firmą, skupioną na ochronie zdrowia i poprawie jakości ludzkiego życia dzięki wprowadzanym we właściwym czasie innowacjom. Philips jest światowym liderem w ochronie zdrowia, kształtowaniu stylu życia oraz oświetleniu, wykorzystującym technologie i wzornictwo do opracowywania rozwiązań odpowiadających ludzkim potrzebom – zgodne z przyrzeczeniem marki „sense and simplicity”. Philips, z centralą w Holandii, zatrudnia ponad 116 tysięcy pracowników w ponad 60 krajach na całym świecie. W 2009 roku sprzedaż Philips na świecie osiągnęła 23 mld euro. Philips jest światowym liderem na rynku diagnostycznego sprzętu medycznego i systemów monitorowania zdrowia pacjenta, energooszczędnych rozwiązań oświetleniowych oraz produktów konsumenckich: sprzętu TV i AGD, golarek, elektroniki użytkowej oraz produktów do pielęgnacji jamy ustnej. Dodatkowe informacje na stronach www.philips.com/newscenter lub www.pr.philips.pl..