Innowacja jest wszędzie – ale co to oznacza?

kwiecień 15, 2015

W tym tygodniu (15-21.04) obchodzimy Światowy Tydzień Kreatywności i Innowacji. W tym czasie celebruje się wszystko, co nowe, inne, innowacyjne i zmieniające nasze życie na lepsze…

 

Ale co dokładnie, może być w naszych czasach określane tymi słowami?

 

Słownik definiuje innowację, jako ’’wprowadzenie czegoś nowego; też: rzecz nowo wprowadzona’’. To dobry punkt wyjścia do dalszych rozmyślań nad znaczeniem tego słowa. Nie mówi to jednak nic na temat ogromnego wzrostu popularności innowacji na przestrzeni ostatniej dekady. Innowacja jest teraz niczym mantra, główny motor napędowy światowych liderów biznesu i największych firm. Mark Zuckerberg mówi ’’Poruszaj się szybko i łam zasady”[1]. ’’Pozostań nienasycony, bądź gotów podjąć ryzyko"[2] radzi Steve Jobs. Nawet Walt Disney poruszył ten temat znacznie wcześniej, niż wspomniani przedsiębiorcy z Doliny Krzemowej: ’’Jeśli możesz o czymś marzyć, możesz to również zrobić.”[3]

 

Współczesne firmy, a niejednokrotnie nawet całe kraje, są oceniane przez pryzmat innowacyjności. Pomagają w tym rankingi takie jak International Innovation Index, Innovations Indikator, Bloomberg Innovation Ranking i Fast Companies Most Innovative Companies – podkreślając znaczenie natychmiastowego działania.

 

Aż trudno uwierzyć, że słowo, które obecnie budzi wyłącznie pozytywne skojarzenia, niegdyś kojarzone było ze zniewagą. Wywodząc się od łacińskiego Innovatus, co oznacza ’’odnowić” lub ’’przywrócić” pierwsze zarejestrowane użycie słowa ’’innowacja’’ miało miejsce w latach dziewięćdziesiątych XVI wieku. Słowo było postępowe, jednak tamte czasy nie były przygotowane na innowacje, które były przekleństwem dla konserwatywnych dogmatów religijnych, które za wszelką cenę walczyły z innowacyjnością. Za bycie człowiekiem innowacyjnym, można było nawet trafić do więzienia!

 

Jak wiele innych rzeczy, powyższe podejście zmieniło się w XIX wieku, wraz z nastaniem rewolucji przemysłowej. Rewolucja sama w sobie jest słowem łączącym rozwój i postęp. Był to złoty wiek dla nauki i przemysłu, kiedy to innowacje oraz inwencja twórcza nabrały pozytywnego znaczenia, kojarząc się z lepszą przyszłością.

 

Z biegiem czasu inwencja zaczęła oznaczać czystą kreatywność, natomiast innowacją zaczęto określać proces wprowadzania czegoś nowego i zmieniającego codzienność na rynek. Użycie słowa innowacja znacznie wzrosło od lat pięćdziesiątych, w związku, z czym można by się spodziewać, że obecnie przechodzimy przez apogeum wprowadzania innowacyjnych rozwiązań w życie. W rzeczywistości jednak liczba nowych wynalazków stopniowo spada – tylko mówimy o nich znacznie więcej. Oczywiście można się z tym nie zgodzić, twierdząc, że jesteśmy w środku ’’złotego wieku dla innowacji”, a i poprzeć swoją teorię wzrostem współczynnika społecznej akceptacji, otwarcia i responsywności Internetu – wystarczy spojrzeć na błyskawiczny rozwój firm takich jak Uber czy AirBnB.

 

W rzeczywistości jednak największy rozkwit innowacji przypadał na przełom wieku XIX i XX. To właśnie wtedy powstała firma Philips. Praktycznie niemożliwa jest rozmowa o firmie Philips, bez wspominania o innowacji. Począwszy od skromnych początków Gerarda, Antona i Fredericka w Eindhoven, przez opracowanie metod masowej produkcji żarówek mających oświetlić tysiące domów w Europie, na dziesiątkach tysięcy patentów kończąc – dążenie do tworzenia czegoś nowego i przewidywania przyszłości jest wpisane w DNA całej spółki od zawsze.

 

Ponad 100 lat temu bracia Philips otworzyli NATLAB – laboratorium w całości poświęcone badaniom zapotrzebowania na nowe technologie w użytku domowym znacznie wykraczające poza proces tworzenia produktu. W roku 1927 wyprodukowano pierwsze radio Philips, 12 lat później Philishave, pierwsza na świecie maszynka elektryczna, trafiła do sprzedaży. W tym samym czasie poczyniono ogromny postęp w dziedzinie promieniowania rentgenowskiego i opieki zdrowotnej.

 

Kaseta (1963) i płyta (1983) kompaktowa zmieniły oblicze muzyki, podczas gdy rozwój energooszczędnych żarówek (1980) wskazał nam drogę do zdrowszej i zrównoważonej przyszłości. Współcześnie Philips jest pionierem w dziedzinie innowacji takich jak pierwszy na świecie trójwymiarowy skaner promieni RTG, energooszczędne żarówki LED i połączone oświetlenie oraz technologii Microdose wykorzystywanej w opiece zdrowotnej. W 2014 roku, z liczbą 2317 patentów, Philips zajął drugie miejsce na świecie, biorąc pod uwagę ilość złożonych przez firmę wniosków patentowych. Pokazuje to wyraźnie, że głód innowacji jest dogłębnie zakorzeniony w naszej psychice, podobnie jak miało to miejsce w czasach, kiedy Gerard i Anton założyli firmę.

 

Zawsze zadawaj sobie pytanie: ‘’Czy to nie może być inne? Czy to nie może stać się lepsze? Uważam, że fantazja jest jednym z kluczowych czynników prowadzących do osiągnięcia sukcesu w życiu człowieka”. To słowa Antona Philips, z którymi staramy się pracować i iść przez życie. Ale starczy już o nas. Co innowacja oznacza dla Ciebie? Czy znaczenie słowa zmieniło się na przestrzeni lat? Co będzie kolejnym „modnym” słowem? Czy zrównoważony rozwój, podział lub projektowanie staną się innowacjami jutra?  #InnovationMeans

’’Kreatywność jest zaraźliwa – zarażaj nią.” – Albert Einstein



 

[1] “Move fast and break things”

[2] “Stay hungry, stay foolish”

[3] “If you can dream it, you can do it”

 

O spółce Royal Philips

Royal Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA) to zdywersyfikowana firma działająca na rynku ochrony zdrowia i produktów konsumenckich, dążąca do poprawy jakości ludzkiego życia dzięki innowacjom technologicznym z dziedziny ochrony zdrowia, produktów konsumenckich i oświetlenia. Philips posiada siedzibę w Holandii i zatrudnia około 105 000 pracowników oraz oferuje swoje produkty i usługi w ponad 100 krajach na całym świecie. Sprzedaż produktów firmy osiągnęła w 2014 r. wartość 21,4 mld EUR, co daje jej czołową pozycję na rynku sprzętu medycznego stosowanego w kardiologii i intensywnej opiece medycznej oraz systemów monitorowania zdrowia pacjenta, a także energooszczędnych rozwiązań oświetleniowych i nowych technologii oświetleniowych oraz golarek i produktów do pielęgnacji jamy ustnej. Aktualne informacje o spółce Philips publikowane są na stronie http://www.philips.com/newscenter.

.