Konsumenckie
Produkty
Philips AVENT - Toddler mealtime tips

Wskazówki dotyczące posiłków dla starszych dzieci

Twoje maleństwo z dużym prawdopodobieństwem może przechodzić przez fazę grymaszenia. Nie martw się, to całkowicie normalne, a Twoje dziecko z tego wyrośnie. Zebraliśmy kilka strategii, które pozwolą Ci radzić sobie z tą sytuacją i które pozwolą sprawić, że posiłki staną się mniej stresujące.

Philips AVENT - Toddler mealtime tips

Zalecenia i zakazy dotyczące posiłków dzieci

CO NALEŻY ROBIĆ:

  • Jak najczęściej jadaj z dzieckiem — dziecko uczy się, kopiując swoich rodziców oraz inne dzieci
  • Zamiast martwić się o ilość jedzenia, jaką zjada Twoje dziecko, prowadź dziennik posiłków, jakie podajesz dziecku w ciągu dnia
  • Nie denerwuj się i przeczekaj grymaszenie — Twoje dziecko z tego wyrośnie
  • Staraj się podawać dziecku na każdy posiłek coś, co lubi
  • Przyzwyczajaj swoje dziecko do spożywania trzech posiłków i dwóch lub trzech przekąsek w ciągu dnia, dostosowując porę ich podawania do godzin snu — dzieci niechętnie jedzą, gdy są zbyt głodne lub zmęczone
  • Upewnij się, że Twoje dziecko nie pije nadal zbyt dużo mleka — unikaj dużych butelek mleka i podawania w ciągu dnia więcej niż trzech niewielkich kubków mleka o pojemności 120 ml
  • Podawaj dziecku posiłki dwudaniowe: jedno danie słone, a po nim danie słodkie — dzięki temu dasz swojemu dziecku dwie możliwości przyswojenia niezbędnych kalorii i składników odżywczych oraz zapewnisz mu różnorodność, która sprawi, że posiłek stanie się bardziej interesujący
  • Rodzice i opiekunowie są dla dzieci ważnymi wzorcami; wyrażaj pozytywne komentarze na temat jedzenia, dzięki którym dziecko będzie bardziej skłonne go spróbować
  • Jak najczęściej proponuj dziecku przekąski, które będzie ono w stanie jeść samodzielnie — starsze dzieci lubią mieć poczucie kontroli oraz brać aktywny udział w posiłku
  • Jedzcie w spokojnej, odprężonej atmosferze; telewizja, gry i zabawki mogą odwracać uwagę dziecka od posiłku; staraj się tego unikać, ponieważ dzieci mogą zwykle skupić się na tylko jednej czynności na raz
  • Zakończcie posiłek w ciągu 20–30 minut; przygotuj się na to, że po tym czasie Twoje dziecko nie zje nic więcej — zbyt długie przeciąganie posiłku nie pomoże; lepiej poczekać do czasu następnego posiłku lub przekąski
  • Pochwal swoje dziecko za zjedzenie posiłku i zabierz niezjedzone resztki, nie komentując ich ilości

CZEGO NIE NALEŻY ROBIĆ:

  • Jeśli Twoje dziecko nagle przestanie jeść konkretną rzecz, nie ma powodu do paniki; zwykle takie zmiany są jedynie tymczasowe
  • Nie nalegaj, aby Twoje dziecko zjadło wszystko z talerza — dzieciom należy pozwalać, aby w jedzeniu kierowały się swoim apetytem
  • Poznasz, że Twoje dziecko ma już dość, gdy samo Cię o tym poinformuje, odmawiając dalszego jedzenia lub odpychając łyżkę, miseczkę lub talerz z jedzeniem
  • Twoje maleństwo może trzymać jedzenie w buzi i odmawiać jego połknięcia bądź wielokrotnie wypluwać jedzenie; jeśli dziecko płacze, krzyczy, zakrywa usta lub ma odruchy wymiotne, gdy próbujesz je nakarmić, możesz mieć pewność, że nadszedł czas na zakończenie posiłku
  •  Nie mów o grymaszeniu — Twoje dziecko to zrozumie i podczas kolejnych posiłków będzie odczuwać napięcie
  • Nigdy nie zabieraj posiłku, którego zjedzenia dziecko odmówiło, i nie przynoś na jego miejsce zupełnie nowego dania; na dłuższą metę lepiej jest proponować dziecku posiłki spożywane przez całą rodzinę i akceptować fakt, że niektóre dania będą lubiane bardziej, a inne mniej
  • Nie proponuj dziecku słodkiego dania jako nagrody — sprawisz tym, że słodkie danie będzie sprawiało wrażenie atrakcyjniejszego
  • Unikaj podawania dziecku na godzinę przed posiłkiem dużych ilości mleka, nektarów lub soków owocowych; zamiast nich daj dziecku wody
  • Nie podawaj dziecku tuż przed posiłkiem przekąsek — spowodują one, że głód dziecka osłabnie, przez co nie będzie ono miało ochoty na zjedzenie posiłku głównego.
  • Oprzyj się pokusie, aby dać dziecku przekąskę zbyt szybko po niezjedzonym posiłku; najlepiej utrwalać stały plan posiłków i poczekać z przekąską do wyznaczonego na nią czasu lub do pory posiłku
  • Nie zakładaj, że jeśli dziecko raz odmówiło zjedzenia konkretnego dania, nie zje go już więcej — smak zmienia się z czasem, a dzieciom często trzeba podawać nowe danie nawet 10 razy, zanim dziecko przekona się do jego spróbowania
  • Nie czuj się winna, jeśli jeden posiłek okaże się katastrofą — zostaw to za sobą i nastaw się pozytywnie przed kolejnym posiłkiem (rodzice uczą się także, popełniając błędy)
  • Jeśli Twoje dziecko nie je chętnie poza domem, nie martw się — nowe otoczenie może bardzo rozpraszać dziecko i odciągać jego uwagę od jedzenia

Wzorce jedzenia u rocznych i dwuletnich dzieci

W ciągu drugiego roku życia dzieci stają się znacznie bardziej wybredne, jeśli chodzi o jedzenie, z racji swej większej asertywności. Twoje dziecko może:

  • jeść mniej, niż się tego od niego oczekuje,
  • odmawiać próbowania nowych potraw,
  • odmawiać jedzenia konkretnych dań, w tym także takich, które wcześniej jadło chętnie.

Neofobia

To normalna faza rozwojowa występująca o starszych dzieci. Określa się ją jako neofobiczną reakcję na żywność — neofobia to inaczej strach przed tym, co nowe.

Ten etap następuje krótko po tym, gdy dziecko zaczyna chodzić, porusza się pewniej i może dojść dalej, badając swoje otoczenie. Niechęć względem nowych potraw stanowi prawdopodobnie mechanizm przetrwania, który ma zapobiegać sytuacji, kiedy to dziecko naraża się na niebezpieczeństwo, jedząc wszystko, co wpadnie mu w ręce. Gdyby dziecko miało posmakować każdej ciekawie wyglądającej jagody rosnącej na krzaku, prawdopodobnie by się zatruło.

Po rozpoczęciu się etapu zachowań neofobicznych Twoje dziecko może odmawiać nawet niewielkich ilości nowego jedzenia, które nie jest mu znane. Starszym dzieciom nauczenie się i polubienie nowych smaków zajmuje znacznie więcej czasu niż niemowlętom:

  • Zdarza się, że dziecko musi kilka razy zobaczyć inne osoby jedzące nieznane mu dotąd potrawy, zanim znajdzie w sobie odwagę do ich spróbowania
  • Polubienie konkretnego składnika może teraz zabrać dziecku więcej czasu, staraj się więc nieco wzbogacać smak za każdym razem, gdy uwzględniasz go w posiłku

Dlaczego Twoje dziecko może odmawiać zjedzenia konkretnej potrawy

Różnice w wyglądzie

  • Wygląd potrawy może nieco różnić się od tego, do którego jest przyzwyczajone dziecko. Być może ciasteczko jest przełamane, a nie całe, a może chodzi o plamkę na skórce jabłka. Te drobne różnice sprawiają, że Twoje dziecko może nie mieć odwagi zjeść podanego mu dania.

Upodobania i niechęć

  • Smak mógł stracić na atrakcyjności
  • Być może kawałek jedzenia zetknął się z czymś, czego Twoje dziecko nie lubi
  • Jedzenie może znajdować się na tym samym talerzu, co inny składnik, którego Twoje dziecko nie lubi

Zapisz się, aby otrzymywać wiadomości od Philips Avent


Zapisz się, aby otrzymywać wiadomości od Philips Avent, które są pełne porad, promocji i ofert przydatnych na każdym etapie ciąży oraz rozwoju Twojego dziecka.

 

Zapisz się bezpłatnie

Podobne produkty

Powiązane porady

Jak postępować z niejadkiem

Jak postępować z niejadkiem

Różne etapy wprowadzania pokarmów stałych

Różne etapy wprowadzania pokarmów stałych

Przepisy na dania dla niemowląt i starszych dzieci

Przepisy na dania dla niemowląt i starszych dzieci

Sterylizacja artykułów do karmienia dzieci

Sterylizacja artykułów do karmienia dzieci