Motoryzacja
Źródła LED retrofit

Odkryj naszą nową gamę źródeł LED typu retrofit

Im lepsza widoczność, tym większy poziom bezpieczeństwa i szybkość reakcji na sytuacje drogowe. 

Jazda po zapadnięciu zmroku to żaden problem — postaw na technologię Philips i prowadź pewnie niezależnie od warunków.

Masz pytanie?

Tutaj znajdziesz wszystkie niezbędne informacje na temat oświetlenia LED!

Masz pytanie? Zapoznaj się z objaśnieniami udzielonymi przez naszych ekspertów od oświetlenia LED. 

Co to jest źródło światła LED typu retrofit i jakie ma zastosowania?


Jest to rozwiązanie opracowane z myślą o kierowcach, którzy chcą zamienić lampy halogenowe/tradycyjne na bardziej nowoczesną

technologię.

W kwestii zastosowania należy rozróżnić między oświetleniem zewnętrznym i wewnętrznym:

  • Oświetlenie wewnętrzne:
  • Oświetlenie zewnętrzne:
Jaka jest różnica między gamami produktów Vision i X-tremeUltinon?


Istnieją dwie główne różnice między tymi gamami produktów. Produkty X-tremeUltinon wyróżniają się dłuższą żywotnością oraz lepszą wydajnością

dzięki zastosowaniu nowoczesnej technologii LED.

Jak szacowana jest żywotność źródeł światła LED?


Mówiąc ogólnie, najistotniejszym elementem diody LED jest płytka drukowana (ang. Printed Circuit Board, PCB), ponieważ mocno się ona nagrzewa i jeśli nie jest odpowiednio chłodzona, działanie diody znacznie się pogarsza.

W związku z tym zawsze obliczamy żywotność diody LED w oparciu o płytkę drukowaną.

Do czego służy jednostka sterująca?

Jednostka sterująca przetwarza standardowe napięcie w samochodzie (12 V) na wartość wymaganą do prawidłowego działania modułów LED.
Jaki jest największy problem z oświetleniem LED?

Po pierwsze należy pamiętać, że konstrukcja źródeł światła LED jest niezwykle istotnym czynnikiem zapewniającym ich optymalną wydajność przez cały czas użytkowania. Ponieważ największym problemem w przypadku oświetlenia LED jest duża ilość generowanego ciepła, niezwykle istotny jest system służący do schładzania (wentylator i/lub radiator). Lampa LED powinna być odpowiednio ustabilizowana w reflektorze, aby zapobiec jej uszkodzeniu i/lub przesuwaniu się podczas jazdy.
Dlaczego warto kupić ten produkt?


Nasze produkty mają wiele zalet:

  • Pozwalają dość niskim kosztem wymienić tradycyjne żarówki na najnowszą technologię oświetlenia (bez potrzeby wymieniania całego reflektora, czy też zakupu nowego samochodu z oświetleniem LED)
  • Większa widoczność, a tym samym większe bezpieczeństwo własne i innych użytkowników ruchu drogowego
  • Samochód wyposażony w stylowe, białe oświetlenie zapewniające atrakcyjniejszy wygląd i doskonale dopasowane do świateł do jazdy dziennej
  • Dzięki dłuższej żywotności źródeł światła LED nie trzeba wymieniać ich tak często jak w przypadku żarówek tradycyjnych (co 1–3 lata), co gwarantuje oszczędność kosztów
Czy oświetlenie LED firmy Philips jest przyjazne środowisku?


Tak, oświetlenie LED firmy Philips przyczynia się do ochrony środowiska w następujący sposób:

1. Znaczna oszczędność energii, mniejsze zużycie surowców oraz niższa emisja CO₂

2. Całkowita zgodność ze standardami RoHS / REACH, czyli brak niebezpiecznych materiałów szkodliwych dla środowiska

3. Długa żywotność, co oznacza ograniczenie odpadów i kosztów związanych z wymianą, a tym samym ograniczenie zużycia surowców

Czy przejście na technologię LED pozwala zaoszczędzić pieniądze?

Tak, źródła światła LED firmy Philips pomagają oszczędzić pieniądze i czas, ponieważ charakteryzują się bardzo dużą żywotnością, dzięki czemu nie trzeba ich wymieniać tak często, jak tradycyjnych żarówek, które wymagają wymiany co 1–3 lata. Dodatkowo oświetlenie LED zużywa znacznie mniej energii (np. lampa halogenowa H4 zużywa 55 W, podczas gdy źródło światła H4 LED zużywa tylko 23 W).
Jak rozpoznać podrobione żarówki firmy Philips/Lumileds?

Kupując źródła oświetlenia głównego Philips LED retrofit, możesz sprawdzić ich autentyczność w Internecie, korzystając z kodu podanego na etykiecie zapobiegającej fałszerstwu. Stanowi ona gwarancję zakupu oryginalnego produktu.
Jak sprawdzić, czy oświetlenie LED typu retrofit jest zgodne z reflektorem?


Aby sprawdzić, czy żarówka LED typu retrofit może zostać zamontowana w Twoim samochodzie:

1. Zmierz średnicę reflektora i ilość miejsca za jego mocowaniem. Aby zamontować źródło światła LED typu retrofit, potrzebny jest reflektor o średnicy co najmniej 60 mm oraz około 70 mm miejsca za jego mocowaniem.

2. Sprawdź, czy złącze jest wykorzystywane także jako oprawka żarówki. Jeśli tak, zamontowanie źródła światła LED typu retrofit nie będzie możliwe. W razie wątpliwości skontaktuj się ze sprzedawcą/osobą dokonującą montażu.

Jakie są zalety konstrukcji źródeł światła LED firmy Philips?


Wyjątkowa, opatentowana konstrukcja źródeł światła LED firmy Philips ma wiele zalet:

1. Została zoptymalizowana pod kątem wydajności i żywotności

2. Wiązka światła dociera dokładnie tam, gdzie jest to potrzebne

3. Położenie żarówek LED (chipów) jest takie samo jak w przypadku żarówek tradycyjnych, dzięki czemu emisja światła jest równie jednorodna

4. Większa wytrzymałość chroni przed wstrząsami, wilgocią i skokami napięcia

Co oznacza nazwa CANbus?

CANbus (ang. Control Area Network Bus) to szeregowa magistrala komunikacyjna, która monitoruje stan pojazdu w trakcie użytkowania. Większość nowych modeli europejskich samochodów jest wyposażona w system CANbus, dlatego przed zakupem auta polecamy sprawdzić u sprzedawcy, w jaki system jest ono wyposażone.
Co oznaczają terminy „AirFlux”, „CeraLight” i „SafeBeam”?
 
  • Safebeam: emituje światło dokładnie tam, gdzie jest potrzebne, aby zapewnić bezpieczeństwo (nie oślepia innych). Współczynnik dokładności (FOM, ang. Figure of Merit => światło emitowane na drogę) jest zgodny z normą ECE R112.
  • Airflux: najnowsze rozwiązanie do kontrolowania temperatury z aktywnymi (H7) i biernymi (H4) systemami chłodzenia zapewniające lepszą wydajność i żywotność. Bierne systemy chłodzenia stosowane są w reflektorach, w których jest wystarczająco dużo miejsca, aby ciepło mogło być swobodnie rozpraszane i nie powodowało zmniejszenia wydajności. W przypadku reflektorów H7 układ optyczny jest mniejszy niż w reflektorach H4, dlatego aby ciepłe powietrze mogło być skutecznie rozpraszane, potrzebny jest aktywny system chłodzenia.
  • CeraLight (dotyczy T10 XU): zastosowanie ceramicznych komponentów umożliwiło bardziej wydajne rozpraszanie ciepła, zapewniając większą trwałość w trudnych warunkach atmosferycznych.
Dlaczego lampa LED-4 jest wyposażona w radiator, a LED-7 w wentylator?


Konstrukcja reflektora jest inna w przypadku żarówek halogenowych H4 i H7.

Żarówki H4 montowane są w większych reflektorach, które oferują zintegrowaną funkcjonalność świateł mijania i świateł drogowych. Duży rozmiar reflektora oznacza, że jest w nim wystarczająco dużo miejsca do rozpraszania ciepła.

Żarówki H7 montowane są w mniejszych reflektorach, które muszą być wyposażone w wentylator umożliwiający cyrkulację gorącego powietrza.

Jak sprawdzić, jakiego źródła światła LED użyć, aby wymienić starą żarówkę?

Aby dowiedzieć się, jakiego źródła światła użyć, wystarczy skorzystać z sekcji „Znajdź właściwe oświetlenie do swojego samochodu” w witrynie internetowej firmy Philips. Do poszczególnych typów przypisana jest nazwa ECE. Skorzystaj z poniższej tabeli porównawczej żarówek halogenowych i źródeł światła LED typu retrofit:
Co jest lepsze: zestaw Xenon HID do konwersji oświetlenia czy lampa LED typu retrofit?

Aby zmienić lampy halogenowe na ksenonowe, należy wymienić cały reflektor, co wiąże się z koniecznością skomplikowanych i kosztownych modyfikacji samochodu. Z kolei w przypadku źródła światła LED typu retrofit wymiany wymaga tylko żarówka, a nie cały moduł reflektora. Pomimo że zestaw Xenon HID do konwersji oświetlenia jest bardziej wydajny niż źródła światła LED, całkowite koszty obsługi serwisowej przemawiają za tym drugim rozwiązaniem.
Czy podczas montażu oświetlenia LED wymagane jest użycie adaptera CANbus?

Zdecydowanie zaleca się użycie adaptera CANbus, aby uniknąć nadmiernej częstotliwości migania lub wyświetlania komunikatu o błędzie na desce rozdzielczej.
Co oznaczają nazwy SMD i SMT?

Akronimy SMD i SMT oznaczają odpowiednio Single Mounted Device (urządzenie montowane pojedynczo) i Surface Mounted Technology (technologia montażu powierzchniowego). Nazwy te odnoszą się do konstrukcji źródeł światła LED oraz do sposobu, w jaki rozpraszają one światło w układzie optycznym.
Dlaczego większość konkurencyjnych firm używa chipów Lumileds?

Chipy LED Lumileds są obecnie najlepszymi tego typu urządzeniami na rynku pod względem trwałości i wydajności. Dodatkowo wyróżniają się najmniejszymi wymiarami: 16 x 20 mm zamiast standardowych 35 x 35 mm, a nawet 50 x 50 mm, które przez wiele lat były używane w branży motoryzacyjnej. Dzięki niewielkim rozmiarom chipy Lumileds praktycznie idealnie dopasowują się do kształtu i umiejscowienia żarnika lamp halogenowych, w których miejsce są montowane.
Kategoryzacja chipów LED. Jak je wybierać, aby mieć pewność, że dla każdego obwodu drukowanego (PCB) stosowana jest taka sama temperatura barwowa (CCT)?

Jako producent oświetlenia LED doskonale wiemy, które chipy LED są najlepsze. Wszystkie diody LED stosowane w naszych lampach mają dokładnie tę samą temperaturę barwową, co gwarantuje światło o najlepszej mocy i równomiernym stopniu oświetlenia.
Dlaczego źródła światła LED firmy Philips nie mają zintegrowanych adapterów CANbus?


Firma Philips preferuje stosowanie oddzielnych adapterów CANbus z 2 powodów:

1. Najczęściej instalowanie adaptera CANbus nie jest w ogóle konieczne

2. Jeśli adapter CANbus jest potrzebny, lepiej użyć osobnego niż zintegrowanego, ponieważ adaptery zintegrowane ze źródłem światła wymuszają większe wymiary i koszty lampy. Wyjątkiem są kierunkowskazy, w których adaptery CANbus są wymagane (i sprzedawane od razu w zestawie), ponieważ odpowiednio regulują częstotliwość migania. Poniżej wymieniono kilka zastosowań, w których adaptery CANbus są/mogą być przydatne:

  • Kierunkowskazy (przednie i tylne)
  • Oświetlenie główne (światła mijania / światła drogowe i przeciwmgielne)
  • Światła pozycyjne
Czy układ festoon o napięciu 24 V jest wyposażony w adapter CANbus?

Układ festoon o napięciu 24 V nie jest wyposażony w adapter CANbus, ponieważ nie jest on wymagany we wszystkich pojazdach. Jeśli adapter CANbus jest potrzebny, aby wyeliminować problem związany z miganiem świateł lub występowaniem komunikatów o błędzie, należy skorzystać z adaptera CANbus firmy Philips o mocy 21 W.
Czy w przypadku lamp LED o napięciu 24 V możliwe jest użycie adaptera CANbus o mocy 21 W? Jeśli tak, ile adapterów potrzebnych jest do jednej lampy?

Adaptery Philips CANbus, niezależnie od mocy (5 W czy 21 W), nie są przeznaczone tylko do jednego konkretnego rodzaju lamp. Ich zadaniem jest zwiększenie mocy źródeł światła LED w celu uniknięcia występowania komunikatów o błędach, migania po włączeniu światła LED i zbyt szybkiego migania kierunkowskazów.
Czy adapter CANbus usuwa prąd szczątkowy po wyłączeniu światła?

Adaptery Philips CANbus służą do regulowania mocy w systemie elektrycznym przed przekazaniem jej do lampy LED. Po wyłączeniu lampy LED pozostała moc zostaje zużyta przez adapter CANbus, dzięki czemu lampa LED pozostaje wyłączona.
Czy funkcja stopniowego włączania i wyłączania świateł zewnętrznych w niektórych samochodach będzie dostępna również po zamontowaniu lamp LED?

Lampy Philips LED retrofit zostały opracowane w taki sposób, aby idealnie zastępowały źródła światła zamontowane wcześniej w samochodzie. Oznacza to, że po zamontowaniu oświetlenia LED funkcja stopniowego włączania i wyłączania świateł będzie dalej dostępna.
Jak przedstawia się geometria strumienia światła LED w porównaniu ze standardowymi źródłami światła H4/H8/H11?

Każde źródło światła LED firmy Philips zostało zaprojektowane w oparciu o żarówki tradycyjne lub halogenowe z uwzględnieniem wszelkich norm i certyfikacji. Dzięki temu są to produkty niezawodne, które zapewniają bezpieczeństwo zarówno kierowcy, jak i innym użytkownikom ruchu drogowego. Geometria źródeł LED oświetlenia głównego, dokładnie naśladuje geometrię wymienianych źródeł światła.
Na obudowie sterowników lampy LED widnieje informacja „Uwaga: nie dotykać — gorąca powierzchnia”. Jak bardzo się ona nagrzewa? Czy może osiągnąć temperaturę tak wysoką, że mogłoby dojść do zniszczenia przewodów lub innych części pod pokrywą silnika?

Firma Philips zaleca przytwierdzenie obudowy sterowników plastikowymi opaskami, aby zapobiec jej poruszaniu się podczas jazdy. Najlepiej też zadbać, aby obudowa była przymocowana do metalowej części pojazdu, na wypadek gdyby zbyt mocno się nagrzała.
Czy po zamontowaniu oświetlenia LED na desce rozdzielczej pojawi się komunikat o błędzie?

Źródła światła LED mają mniejszą moc (mniejsze zużycie energii) niż tradycyjne żarówki. Niektóre samochody są wyposażone w system wykrywania błędów oświetlenia, który ostrzega kierowcę, że żarówka się przepaliła. Wysyła on impulsy elektryczne do układu elektrycznego, aby sprawdzić, czy oświetlenie działa poprawnie. Podczas kontroli oświetlenia moc sygnałów wysyłanych przez źródła światła LED jest zbyt niska i mogą one nie zostać wykryte. Specjalnie z myślą o takich przypadkach firma Philips stworzyła system CANbus, który przekształca moc w taki sposób, aby uniknąć wystąpienia komunikatów o błędach.
Co się stanie, jeśli kierunkowskazy przestaną działać?

Jeśli kierunkowskazy przestaną działać, ale adapter CANbus będzie dalej funkcjonował, kierunkowskazy będą działać normalnie (adapter CANbus będzie dalej pobierał potrzebną energię), ale źródło światła LED nie będzie już świecić. W takim przypadku należy sprawdzić wzrokowo, czy lampa dalej działa.
Jak wymienić tradycyjną żarówkę na LED? Czy to trudne?

Źródła światła LED firmy Philips są zmodernizowanymi wersjami żarówek halogenowych i tradycyjnych, dzięki czemu łatwo je wymienić. Wystarczy postępować zgodnie z instrukcją na opakowaniu, a przed zakupem upewnić się, czy układ optyczny pasuje do technologii LED pod względem wolnej przestrzeni.
Oświetlenie LED nie włącza się po zamontowaniu. Jak rozwiązać ten problem?


Jeśli lampa LED nie włącza się, możliwe, że trzeba ją odwrócić, aby zamienić bieguny miejscami. Źródła światła LED są skonstruowane podobnie do baterii, ponieważ również mają dodatnie i ujemne bieguny. Jeśli lampa LED nie włącza się, należy ją wyjąć, odwrócić a następnie ponownie zamontować zgodnie z poniższą ilustracją i objaśnieniem:
1. Wyjmij lampę LED z gniazda

2. Obróć lampę LED

3. Ponownie zamontuj lampę LED w gnieździe

4. Sprawdź, czy lampa LED działa prawidłowo

Którego adaptera CANbus będę potrzebować: 5 W czy 21 W?

Adapter CANbus 5 W używany jest w przypadku oświetlenia wnętrz i tablic rejestracyjnych. Adapter CANbus 21 W przydaje się w zastosowaniach zewnętrznych, np. w przypadku świateł pozycyjnych, mijania czy drogowych. Aby dowiedzieć się, którego adaptera potrzebujesz, sprawdź moc lampy halogenowej/żarówki tradycyjnej. Na przykład, model P21W zwykle pobiera 21 W, podczas gdy źródło światła LED-RED [≈P21W] ma moc równą 1,9 W. Aby wyrównać różnicę między nimi (21 W – 1,9 W = 19,1 W), najlepiej użyć adaptera CANbus 21 W firmy Philips.
Jak zamontować adapter CANbus w przypadku źródeł światła LED?

Jeśli po zamontowaniu źródła światła LED firmy Philips typu retrofit na desce rozdzielczej pojawi się komunikat błędu, oświetlenie zacznie migać z dużą częstotliwością lub bardzo słabo świecić, należy rozważyć zakup i montaż adaptera CANbus firmy Philips. Poniższa ilustracja objaśnia montaż adaptera CANbus:
Dlaczego w przypadku oświetlenia LED występuje problem z polaryzacją?

W przypadku żarówek tradycyjnych kierunek przepływu prądu nie jest ważny i nie występują bieguny dodatnie oraz ujemne. Dlatego też działają niezależnie od kierunku zamontowania. W przypadku źródeł światła LED sytuacja wygląda inaczej — podobnie jak w bateriach, które mają biegun dodatni i ujemny. Zatem nieprawidłowy montaż wyklucza prawidłowe działanie lampy LED. Można to skorygować odwracając ją.
Po zamontowaniu żarówek LED w moim samochodzie wyświetlane są komunikaty o błędach lub oświetlenie miga z dużą częstotliwością, jakby światło nie działało.

Komunikaty o błędach pojawiają się, ponieważ moc źródła światła LED jest znacznie niższa niż w przypadku tradycyjnych żarówek, przez co może ono nie zostać wykryte. Jeśli po zamontowaniu źródła światła LED oświetlenie w samochodzie miga z dużą częstotliwością, warto zakupić i zamontować adapter CANbus firmy Philips.
Po zamontowaniu lampy LED nie mogę uruchomić samochodu. Co należy zrobić w takiej sytuacji?

Po zamontowaniu źródeł światła LED w niektórych samochodach jest uaktywniany tryb awaryjny. Oświetlenie LED ma inną rezystancję niż tradycyjne żarówki, a komputer w samochodzie automatycznie wyszukuje wartość typową dla tych drugich. Z tego powodu po zamontowaniu lamp LED w samochodzie jest uaktywniany tryb awaryjny sygnalizujący wystąpienie nieprawidłowości. Na szczęście takie sytuacje nie są zbyt częste, a jeśli już się zdarzają, można je łatwo rozwiązać. Należy zacząć od sprawdzenia, czy tryb awaryjny jest spowodowany wymianą oświetlenia na źródła światła LED poprzez ponowne zamontowanie wyjętych żarówek tradycyjnych. Jeśli samochód będzie działał normalnie, oznacza to, że przyczyną uaktywnienia trybu awaryjnego była wymiana oświetlenia na źródła światła LED oraz że konieczne będzie zastosowanie rezystora, czyli modułu CAN-bus.
Czy podczas montowania źródeł światła LED w kierunkowskazach częstotliwość migania jest taka sama jak w przypadku żarówek tradycyjnych, czy wyższa?


W każdej obudowie kierunkowskazów naszej produkcji znajdują się po dwa adaptery CANbus, które pozwalają zachować taką samą częstotliwość migania źródeł światła LED, jak w przypadku żarówek tradycyjnych. Jeśli adaptery nie zostaną zainstalowane, częstotliwość migania po zamontowaniu źródeł światła LED będzie większa, sprawiając wrażenie uszkodzenia jednej z żarówek.


Należy pamiętać, aby zawsze solidnie mocować adaptery CANbus do metalowej części. Pozwoli to zapobiec uszkodzeniu samochodu i przesuwaniu się adaptera.

Jakie konsekwencje prawne grożą mi za jazdę samochodem ze źródłami światła LED?

Konsekwencje zależą od kraju, ale najczęściej jazda samochodem ze źródłami światła LED może skutkować utratą prawa jazdy i ubezpieczenia samochodowego, a także sankcjami prawnymi.
Dlaczego ten produkt jest przeznaczony do użytku podczas rajdów i wyścigów?

Z wyjątkiem samochodów z fabrycznie zamontowanym oświetleniem LED wymiana żarówek halogenowych na wykonane w technologii LED jest niedozwolona i niezgodna z normami ECE, ponieważ obudowa lampy nie została przystosowana dotego celu, co może skutkować nieodpowiednim oświetleniem drogi. Ponadto źródła światła przeznaczone do użytku na drogach publicznych muszą posiadać odpowiednią certyfikację.
Czy produkt pomyślnie przejdzie badanie techniczne pojazdu?

Gama oświetlenia LED firmy Philips została opracowana z myślą o zastąpieniu technologii montowanych fabrycznie bez konieczności dokonywania modyfikacji w samochodach. Działanie oświetlenia i jego parametry techniczne są zgodne z wymaganiami normy ECE, zatem mimo iżzastosowano technologię inną niż oryginalna, rozwiązanie zostało zaprojektowane do użytku poza drogami publicznymi i nie wymaga badania technicznego.
Dlaczego korzystanie ze źródeł światła LED nie jest jeszcze legalne na wszystkich drogach?

Źródła światła LED firmy Philips typu retrofit zostały opracowane z myślą o zastąpieniu żarówek tradycyjnych i lamp halogenowych w układach optycznych, które uzyskały homologację do użytkowania z technologiami tradycyjnymi/halogenowymi. Obecnie nie ma norm dotyczących źródeł światła LED typu retrofit, dlatego korzystanie z nich w ruchu drogowym nie jest legalne.
Jakie konkretnie standardy muszą spełniać źródła światła LED?


Obecnie wymiana żarówek halogenowych na źródła światła LED nie jest regulowana żadnymi normami ECE. Certyfikacje ECE dotyczą wyłącznie konkretnych typów lamp (halogenowych, ksenonowych, LED) i przeznaczonych dla nich układów optycznych:

  • ECE R37 w przypadku lamp halogenowych
  • ECE R99 w przypadku lamp ksenonowych
  • ECE R128 w przypadku lamp LED
Co oznacza norma R128 i dlaczego źródła światła LED firmy Philips jej nie spełniają?

ECE R128 to norma dotycząca układów optycznych LED, co oznacza, że obejmuje reflektory zaprojektowane pod kątem użytkowania ze źródłami światła LED. Lampy LED typu retrofit zostały natomiast zaprojektowane jako oświetlenie zastępujące lampy halogenowe, dlatego w ich przypadku obowiązującą normą jest ECE R37.
Prawne konsekwencje sprzedawania źródeł światła LED


W zależności od kraju w regionie EMEA konsekwencje prawne mogą obejmować:

  • Sankcje finansowe
  • Wstrzymanie sprzedaży i wycofanie produktów
  • Inne sankcje, takie jak postępowanie karne lub zawieszenie pozwolenia na prowadzenie działalności
Gdy w ruchu drogowym zostanie wykryty samochód ze źródłami światła LED, kto ponosi za to odpowiedzialność — właściciel samochodu czy dystrybutor/sklep, w którym zakupiono te światła?

W krajach, w których stosowanie oświetlenia LED jest dozwolone wyłącznie poza drogami publicznymi, za korzystanie ze źródeł światła LED typu retrofit w ruchu drogowym odpowiada wyłącznie kierowca, ponieważ został ostrzeżony przez firmę Lumileds i jej partnerów o potencjalnym ryzyku związanym ze stosowaniem tego typu oświetlenia.
Jak sprawdzić, czy źródło światła LED jest legalne (inni producenci oferują oświetlenie LED twierdząc, że jest legalne)?

Na obecną chwilę w Europie nie ma legalnych źródeł światła typu retrofit, z wyjątkiem źródeł z uszczelnieniem w układzie optycznym, w przypadku których połączenie z układem optycznym otrzymało odpowiednią homologację. Oznacza to, że w przypadku każdego pojazdu biorącego udział w ruchu drogowym wymagana jest certyfikacja poprzedzona gruntownymi testami (np. oświetlenie Osram w połączeniu z układem optycznym LED w samochodzie Golf VII). Numer stosownego certyfikatu ECE to R48.
Ważne: to źródło światła LED typu retrofit zostało opracowane i jest przeznaczone wyłącznie do użytku poza drogami publicznymi, np. podczas rajdów i wyścigów. W związku z tym podlega kontroli technicznej w zakresie montażu. 
Montowanie źródeł światła LED typu retrofit w pojazdach poruszających się po drogach jest niezgodne z przepisami. Lumileds nie ponosi żadnej odpowiedzialności ani nie ma żadnych zobowiązań z tego tytułu. 
Odpowiedzialność za to, by użytkowanie źródeł światła LED typu retrofit było zgodne z odpowiednimi przepisami, spoczywa na użytkowniku. Oświetlenie przeznaczone do użytku na trasach rajdowych i torach wyścigowych. Oświetlenie nie jest przeznaczone do użytku na drogach publicznych.
Zewnętrzne źródła LED retrofit do reflektorów samochodowych nie mogą być sprzedawane w Czechach, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Luksemburgu, Niemczech, Słowacji,  Słowenii, Wielkiej Brytanii, oraz na Cyprze, Łotwie, Malcie i Węgrzech.

Dlaczego warto wybrać oświetlenie firmy Philips?

wydajność oświetlenia
Optymalna wydajność świetlna dla Twojego komfortu i bezpieczeństwa
certyfikacja ECE
Homologacja DOT/SAE i certyfikacja ECE
niezawodne działanie
Oryginalny sprzęt gwarancją wydajności i niezawodności
produkty niezawierające rtęci
Zrównoważony rozwój: produkty niezawierające rtęci i ołowiu — ponieważ zależy nam na środowisku