1
Artykuły

Prawidłowa dieta w okresie karmienia piersią

W okresie karmienia piersią ważne jest utrzymanie zdrowej i zróżnicowanej diety, której przestrzegałaś w czasie ciąży.

 

Wytwarzanie mleka na potrzeby wciąż głodnego noworodka to dla Twojego organizmu ciężka i energochłonna praca, która każdego dnia pochłania blisko 500 kcal. Dlatego staraj się jeść nieco więcej niż zwykle. Jeśli jesz za mało, Twój organizm nadal będzie wytwarzał dobrej jakości pokarm, ale Ty sama poczujesz się pozbawiona energii. Może to również spowolnić regenerację organizmu w okresie poporodowym.

Dieta karmiącej matki – najadać się do syta


Oprócz trzech głównych posiłków staraj się jadać jedną lub dwie wysokoenergetyczne przekąski. Może to być kanapka z szynką lub kurczakiem, tosty z serem bądź suszone owoce i orzechy (naturalnie jeśli w Twojej rodzinie nie występuje alergia na orzechy). Świetnym wyborem są również produkty zbożowe, świeżo przyrządzone zupy i jogurt.

Produkty bogate w żelazo


Niewykluczone, że będziesz musiała przyjmować suplementy diety w celu uzupełnienia niedoborów żelaza – pozwalają one skutecznie zmniejszyć uczucie zmęczenia. Podczas karmienia piersią warto także uzupełnić dietę o pokarmy bogate w żelazo, takie jak czerwone mięso, wzbogacane produkty zbożowe, ugotowane na twardo żółtko jaja kurzego lub zielone warzywa liściaste. Witamina C usprawnia przyswajanie żelaza zawartego w jajach, warzywach i produktach zbożowych, dlatego uwzględnij także w diecie ziemniaki, owoce cytrusowe, pomidory, czy paprykę.

W czym lepiej zachować umiar


Uważa się, że niektóre produkty żywnościowe mogą powodować dolegliwości u niemowląt karmionych piersią. Chodzi między innymi o nadmierną produkcję gazów jelitowych, kolki, a nawet biegunki. Główni winowajcy to zazwyczaj pomidory, nadmiernie spożywane cytrusy lub inne owoce, czosnek i surowa cebula, kapusta i brukselka, truskawki, grzyby, a także napoje gazowane, pikantne potrawy, czekolada i nasiona strączkowe. Nie musisz całkowicie wykluczać ich z diety. Wystarczy, że będziesz je jadła z umiarem i odstawisz w sytuacji, gdy zauważysz u dziecka niepożądane objawy.

 

Podobne do kolki objawy może wywoływać również nadwrażliwość na nabiał. Jeśli rozważasz czasową eliminację nabiału, skonsultuj się najpierw z lekarzem, żeby mieć pewność, że nie zabraknie Ci niezbędnych składników odżywczych, których potrzebujesz Ty i Twoje dziecko.

 

Warto również unikać kofeiny, ograniczając spożycie herbaty, kawy i coli oraz podobnych napojów. W przeciwnym razie możesz odczuwać nadmierne pobudzenie, a Twój maluszek może miewać problemy z zasypianiem.

Zadbaj o wygodę


Być może poczujesz się pewniej, jeśli najpierw poćwiczysz w domu, karmiąc maluszka na różnych krzesłach i bez pomocy poduszek. Wypróbuj też różne fasony bluzek, które możesz łatwo rozpiąć lub wygodne koszulki do karmienia.

 

Gdy będziesz gotowa, żeby spróbować karmienia piersią w miejscu publicznym, usiądź w wygodnym krześle, które zapewni Ci odpowiednie podparcie. Jeśli krępujesz się karmić w towarzystwie, odwróć się tyłem do większości osób przebywających w restauracji lub kawiarni. Także apaszka lub bawełniana chusta pomogą Ci bardziej dyskretnie nakarmić maluszka. Wystarczy, że po przystawieniu dziecka do piersi zakryjesz nią odsłonięte części ciała.

 

Warto zawsze mieć przy sobie butelkę wody – podczas karmienia może chcieć Ci się pić. Staraj się unikać karmienia w pobliżu źródeł ciepła ze względu na możliwość wzrostu temperatury ciała.

 

Należy pamiętać, że informacje zawarte w artykule mają wyłącznie charakter ogólny i nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Jeśli u Ciebie, członka Twojej rodziny lub Twojego dziecka występują nasilone lub utrzymujące się objawy lub schorzenia, bądź jeśli zachodzi potrzeba zasięgnięcia konkretnej porady lekarskiej, skorzystaj z pomocy medycznej. Philips AVENT nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody wynikające z wykorzystania informacji zamieszczonych na niniejszej witrynie internetowej.

Pobierz aplikację uGrow Philips Avent

Poznaj aplikację uGrow


Pierwsza medyczna aplikacja monitorująca rozwój dziecka. Pomaga zrozumieć zachowania Twojego malucha i zaplanować rytm dnia.