Światowy Dzień Snu 2018

Poznaj ciekawostki oraz cenne porady dotyczące odpowiedniej higieny snu

Informacje kontaktowe

* To pole jest wymagane
*

Dane kontaktowe

*
*
*

Firma/Placówka

*
*
*
*
*

Oczekiwania

Prosimy o doprecyzowanie czego oczekujesz w odpowiedzi
*
*
*

Co robić, by lepiej spać?

 

Jennifer Nelson

 

16 marca obchodzony jest Światowy Dzień Snu – coroczne „święto” snu organizowane przez Stowarzyszenia Medycyny Snu (WASM), które jest jednocześnie wezwaniem do działania na rzecz promowania zdrowszego snu na całym świecie. W tym roku tematem przewodnim wydarzenia jest „Regenerujący sen, łatwe oddychanie i zdrowy organizm”.

 

 

Wysypianie się jest niezbędne do zachowania dobrego zdrowia. Zaburzenia snu, zaburzenia oddechowe związane ze snem i słaba jakość snu nie tylko prowadzą do obniżenia czujności, słabszej koncentracji, gorszej produktywności i wypadków samochodowych, ale mogą też przyczynić się do innych poważnych problemów ze zdrowiem.

 

„Kiedy kładziemy się wieczorem do łóżka, każdy nasz organ chce odpocząć. Organizm chce obniżyć częstość akcji serca i ciśnienie krwi, a jeśli samo oddychanie wymaga każdej nocy ciężkiej pracy, jest to bardzo obciążające dla serca” – wyjaśnia dr Lee Shangold, specjalista w dziedzinie snu w klinice ENT Allergy Associates w Tarrytown w stanie Nowy Jork. „Nieleczona umiarkowana i ciężka postać bezdechu sennego jest na przykład niezależnym czynnikiem ryzyka nadciśnienia, cukrzycy, zawału serca i udaru mózgu”. U osób dorosłych cierpiących na nieleczoną umiarkowaną i ciężką postać bezdechu do zawału serca i udaru mózgu dochodzi zwykle o 10 lat wcześniej niż w ogólnej populacji – zauważa dr Shangold.

 

Szacuje się, że na całym świecie na obturacyjny bezdech senny cierpi 100 milionów ludzi, z czego w aż 80 procentach przypadków zaburzenie to nie jest zdiagnozowane.

 

Światowy Dzień Snu ma na celu zwiększenie świadomości na temat snu jako ważnego czynnika wpływającego nie tylko na nasze codzienne funkcjonowanie, ale także na nasz stan zdrowia i samopoczucie. Jeśli martwisz się, że możesz cierpieć na zaburzenie snu, takie jak bezdech senny, oceń swój sen za pomocą ankiety internetowej, aby dowiedzieć się więcej na temat związanych z nim zagrożeń.

 

Osoby, które potrafią zasnąć i spać nieprzerwanie przez całą noc, zwykle mają więcej energii fizycznej i psychicznej, bardziej optymistycznie podchodzą do życia, są w mniejszym stopniu narażone na choroby serca i raka odbytnicy, rzadziej zapadają na stany lękowe, mają większą energię seksualną oraz lepsze relacje rodzinne i zawodowe.

 

Jeśli naprawdę zależy Ci na poprawie jakości snu, weź sobie do serca poniższe zalecenia dr. Rossa Levina, nowojorskiego specjalisty w dziedzinie snu:

 

  • Ogranicz spożycie alkoholu.
  • Przeznacz co najmniej godzinę na relaks przed pójściem spać.
  • Wyłącz urządzenia elektroniczne i trzymaj je z dala od sypialni.
  • Kładź się spać i wstawaj codziennie o podobnej porze (maksymalnie godzinę wcześniej/później).
  • Nigdy nie odwołuj zobowiązań zawodowych/towarzyskich z obawy, że w nocy nie będziesz mógł spać.
  • Prowadź dzienniczek snu.
  • Wystawiaj się rano na słońce.
  • Twoje myśli w ciągu dnia mają wpływ na Twój sen w nocy.
  • Staraj się nie myśleć obsesyjnie o swoim śnie – ludzie, którzy nie sypiają zbyt dobrze, myślą o spaniu przez cały dzień. Osoby, które nie mają problemów ze snem, po prostu kładą się spać.
  • Jeśli martwisz się, że cierpisz na zaburzenie snu, skonsultuj się z lekarzem.