Oświetlenie halogenowe 

Wymieniaj parami


Pod koniec okresu eksploatacji żarówka halogenowa zapewnia ok. 70% fabrycznej mocy strumienia świetlnego. Ponieważ światło jest ważnym czynnikiem mającym wpływ na bezpieczeństwo, a kierowcy często nie są świadomi tego stopniowego procesu starzenia, rozsądnym pomysłem jest regularna wymiana żarówek świateł mijania w celu uniknięcia problemów.

 

Optymalne oświetlenie i jazda prawie po omacku

 

Oczywiście w praktyce jest to mało realne. Starzenie się ma miejsce w różnym tempie w zależności od napięcia w pojeździe, nikt nie prowadzi rejestru liczby przejechanych kilometrów z włączonymi światłami i wreszcie nikt nie chce wymieniać części, które mogą być nadal sprawne.

 

Jednak gdy jedno źródło światła w końcu się przepala, powinno to być czytelnym sygnałem, że należy wymienić również to drugie. Żarówki wysokiej jakości mają bardzo podobną żywotność i można założyć, że żarnik drugiej żarówki również znacznie się zużył. Wymiana źródeł światła parami przywraca optymalną jakość oświetlenia oraz nie dopuszcza do sytuacji, w której znowu trzeba jeździć prawie po omacku kilka tygodni później.

 

Brudzisz ręce tylko raz

 

Prawdopodobnie ten argument nie jest tak ważny dla profesjonalistów i entuzjastów motoryzacji, którzy i tak spędzają prawie każdy weekend na majstrowaniu przy swoich samochodach. Jednak dla wielu ludzi wymiana dwóch źródeł światła naraz pozwala zaoszczędzić dużo czasu i energii oraz uniknąć konieczności zajęcia się po krótkim czasie drugą stroną. A jeśli ktoś nie wymienia żarówek samodzielnie, wystarczy tylko raz udać się do warsztatu.

 

Według przepisów kierowcy muszą mieć możliwość samodzielnej wymiany żarówek

 

Dawno minął już czas, kiedy wymiana źródła światła była dziecinnie prosta: maska w górę, dobrze widoczny reflektor i mnóstwo miejsca, nawet dla dużych dłoni trzymających śrubokręt. W miarę rozwoju technologii przestrzeń w komorze silnika została wypełniona, przez co trudniej jest wymieniać żarówki. Szczyt tego zjawiska nastąpił około roku 2000, kiedy to wymiana żarówek w takich samochodach jak Golf IV lub Astra G stała się niemal niemożliwa bez wizyty w warsztacie.

 

Wtedy zainterweniowała Unia Europejska i wprowadziła przepisy, według których od sierpnia 2006 r. wszystkie nowe samochody muszą być tak skonstruowane, aby kierowca mógł sam wymienić żarówkę, korzystając jedynie z instrukcji obsługi pojazdu oraz znajdującego się na wyposażeniu zestawu narzędzi. Lampy ksenonowe nadal są wyjątkiem, a producenci samochodów zalecają, aby ich wymianę zlecać mechanikom.

 

Od tego czasu sytuacja nieco się poprawiła i jeśli nie ma wystarczająco dużo miejsca, w wielu samochodach można po prostu poluzować reflektor i wysunąć go do przodu. Zwykle zaleca się, aby przed przystąpieniem do pracy w mniej korzystnych warunkach wcześniej obejrzeć reflektor, gdy nie pada deszcz i jest jasno.

 

I jeszcze jedna wskazówka: wymiana żarówek przywraca optymalne oświetlenie w pojeździe, ale zwykłe umycie reflektorów w międzyczasie może zdziałać cuda.

Dowiedz się więcej:

Łatwe udoskonalenie świateł

Łatwe udoskonalenie świateł

Co decyduje o jakości żarówki halogenowej

Co decyduje o jakości żarówki halogenowej