1
0

Koszyk

W Twoim koszyku nie ma obecnie żadnych produktów.

    Zachcianki w ciąży

    Zachcianki w ciąży – czy coś znaczą? 

    Dowiedz się, co mówi Twój organizm

    Zachcianki na słodkie lub kwaśne produkty, podobnie jak poranne mdłości, to sztandarowy wręcz objaw ciąży – najbardziej rozpowszechniony, najbardziej z nią kojarzony i obrosły w wiele mitów. Które są prawdziwe, które nie? I czy zachcianki w ciąży mają jakiś sens?

    Dieta w ciąży – skąd się biorą zachcianki?

     

    Określenie „zachcianki ciążowe” jest mocno zakorzenione w języku polskim, ale jednocześnie dość niefortunne. Sugeruje bowiem fanaberię, a tymczasem wielka ochota na konkretne produkty spożywcze jest zupełnie naturalna i biologicznie uzasadniona. Mają na nią wpływ hormony ciążowe, zmieniający się metabolizm i zmiana funkcjonowania organizmu kobiety, który musi wyżywić już nie tylko siebie, ale także intensywnie rozwijające się w nim życie. W tym czasie przyszła mama potrzebuje niemal dwa razy więcej żelaza, białka i wapnia niż przed ciążą!

     

    Zachcianki w ciąży mogą być też sygnałem alarmowym, że w organizmie kobiety brakuje jakichś składników odżywczych i ciało domaga się szybkiego ich uzupełnienia. Pojawiają się najczęściej w pierwszym trymestrze oraz na początku II, ale niektórym kobietom ochota na konkretny produkt może towarzyszyć niemal do porodu.

    Ochota na kwaśne produkty

     

    Gdyby przeprowadzono sondę z pytaniem, jaki produkt spożywczy najmocniej kojarzy się z ciążą, pewnie przodowałaby w niej odpowiedź: ogórki kiszone. Kwaśne produkty, takie jak ogórki kiszone, cytryny, kiszona kapusta itp. to bogate źródło witaminy C – być może ochota na nie jest spowodowana właśnie jej brakiem. Witamina C jest ważnym składnikiem w diecie w ciąży, ponieważ poprawia ona wchłanianie się żelaza.

     

    Istnieje mit, według którego zachcianki na kwaśne smaki w ciąży oznaczają męskiego potomka – to oczywiście tylko mit niemający żadnego poparcia naukowego. W czasach przed badaniem USG płeć dziecka próbowane po prostu odgadnąć na wiele sposobów.

    Zachcianki na słodycze


    Czekolada, ciasteczka, lody, wafle, pierniki, muffiny, rurki z kremem – wachlarz słodkich zachcianek jest bardzo szeroki. Tutaj już trudniej stwierdzić, że organizmowi brakuje cukru i stąd ochota na słodki smak, ponieważ cukru podczas diety ciążowej należy raczej unikać. Ale słodycze to węglowodany proste, czyli szybki zastrzyk łatwoprzyswajalnej energii. Od czasu do czasu nie zaszkodzi Ci ciastko, ale jeśli nieustannie podjadałabyś coś słodkiego, spróbuj zlikwidować chęć na słodycze jedząc np. świeże i suszone owoce, orzechy. Ciąża nie powinna być usprawiedliwieniem złej diety. Jeśli podejrzewasz, że brakuje Ci magnezu, możesz sięgnąć po kilka kostek gorzkiej czekolady albo naturalne kakao. Pamiętaj, że nadmiar cukru to nie tylko możliwość nabrania dodatkowych kilogramów, ale także ryzyko cukrzycy ciążowej.

    Smaki ostre i wyraziste


    Nigdy nie przepadałaś za kuchnią indyjską czy tajską, wolałaś swojskie smaki łagodzone śmietaną, a teraz czujesz nagłą odmianę swoich preferencji? To może być sposób, w jaki Twój organizm radzi sobie z mdłościami. Dziwne połączenia, takie jak ogórek z czekoladą, to właśnie sposób na zamaskowanie mdłego smaku, który może dodatkowo podkręcać nudności. Dodatki ostre, kwaśne, wyraziste w smaku, pomagają je pokonać.

     

    Ochota na słone smaki, np. frytki, czipsy albo sery, może oznaczać niedobór potasu, a także sodu, którego źródłem jest sól. Jeśli w środku nocy wysyłasz partnera po śledzie, może brakuje Ci fosforu?

     

    Jeśli nie czujesz w I trymestrze żadnych zachcianek, a wręcz przeciwnie – odrzuca Cię od jedzenia, działa tu podobna zasada. 

    „Łaknienie spaczone”


    Słyszałaś kiedyś o kobietach, które w czasie ciąży miały ochotę na kredę, farbę ze ściany, węgiel, mydło, kostki lodu? To wynik tzw. łaknienia spaczonego. I chociaż opowieści o najdziwniejszych zachciankach mogą budzić zdziwienie lub rozbawienie, to ochota na jedzenie rzeczy niejadalnych może być sygnałem, że w organizmie kobiety nastąpił znaczny niedobór składników odżywczych, przede wszystkim żelaza, ale też innych składników, które są niezbędne do prawidłowego rozwoju płodu. Może to być więc objaw anemii – jeśli więc zauważysz u siebie ochotę na dziwne produkty, nie obracaj jej w żart, a zgłoś się do lekarza.

    Dieta dla kobiety w ciąży: umiar


    Nadmierne przybieranie na wadze nie będzie dobre dla Ciebie ani dla Twojego dziecka. Ciąża to jednak szereg różnorodnych dolegliwości, nie ma więc powodów, byś dokładała sobie kolejne i nocami śniła o lodach, brownie czy pizzy. Jeśli masz więc zachcianki na rzeczy jadalne i nie bezwzględnie zakazane na diecie w ciąży (np. piwo albo surowe mięso), możesz sobie na nie od czasu do czasu pozwolić! Oczywiście lepiej wybierać zdrowsze wersje popularnych produktów, np. mrożony jogurt zamiast lodów waniliowych z polewą, ale Twój komfort i dobre samopoczucie w ciąży też się liczą. Jeśli na co dzień odżywiasz się zdrowo i różnorodnie, mały cheat meal Ci nie zaszkodzi.

    Zobacz też: