1
0

Koszyk

W Twoim koszyku nie ma obecnie żadnych produktów.

    Artykuły o tematyce motoryzacyjnej

    D5S: Wejście do ekstraklasy oświetlenia samochodowego


    Pierwsze samochody z oświetleniem ksenonowym o mocy 25 W są obecne na drogach od 2013 r. Dowiedz się więcej o nowych lampach ksenonowych — sprawdź, co potrafią i gdzie można ich użyć.

     

    W samochodach klasy średniej i wyższej nowe oświetlenie ksenonowe często zastępuje żarówki halogenowe, które wcześniej montowano jako standardowe, co znacząco poprawia jakość światła. W przypadku samochodów małych i kompaktowych, gdzie standardowe oświetlenie ksenonowe o mocy 35 W w ogóle nie jest oferowane lub jest na nie bardzo małe zapotrzebowanie, wersja o mocy 25 W jest opcjonalnym rozwiązaniem w przystępnej cenie. 

     

    Automatyczna regulacja i system czyszczenia reflektora?

     

    Powszechna opinia jest taka, że automatyczna regulacja zasięgu i system czyszczenia reflektora są konieczne w przypadku samochodów z oświetleniem ksenonowym, ale jest to tylko część prawdy. Międzynarodowe przepisy zawarte w normie ECE R48 w rzeczywistości nie odnoszą się do typu źródła światła, ale raczej do strumienia świetlnego emitowanego przez źródło światła w światłach mijania. Jeśli strumień świetlny ma wartość powyżej 2000 lumenów, samochód musi być wyposażony zarówno w automatyczną regulację zasięgu, jak i w system czyszczenia reflektora. 

     

    W przeszłości sprawa była względnie proste. Żarówki halogenowe zawsze były poniżej tej wartości granicznej, a lampy ksenonowe z wartością około 3200 lumenów były zawsze powyżej. To z tego względu powstało odniesienie do technologii ksenonowej, tak jak jest ona prezentowana w StVZO (Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung — niemieckie przepisy dotyczące dopuszczania do ruchu drogowego). Specjalną funkcją rozwiązania o mocy 25 W jest to, że strumień świetlny ma teraz wartość „tylko” 2000 lumenów.

     

    Oznacza to, że automatyczna regulacja zasięgu i system czyszczenia reflektora mogą być pominięte, choć nadal można je zamontować. Jednak wielu producentów samochodów decyduje się pozostawić automatyczną regulację zasięgu reflektora i pominąć tylko system czyszczenia. To maksymalnie zwiększa korzyści dla producentów, ponieważ konieczny jest tylko mały zbiornik wody, dzięki czemu można zaoszczędzić na przestrzeni i wadze.

     

    Philips D5S z w pełni zintegrowaną elektroniką

    Ilustracja. 1: ksenon D5S
    Ilustracja. 1: ksenon D5S

    Rozwiązanie o mocy 25 W firmy Philips nosi nazwę D5S i obejmuje nie tylko zapłonnik lamp — jak modele D1 i D3 — ale również kompletną skrzynkę statecznikową w podstawie. Dodatkowa elektronika nie jest już wymagana. Model D5S ma zoptymalizowany łuk świetlny i jest montowany w specjalnie zaprojektowanym module projekcyjnym. 

     

    Celem jest skupienie możliwie jak największej części z dostępnych 2000 lumenów na drodze, aby w maksymalnym możliwym stopniu odpowiadało to oświetleniu drogi, które zapewnia klasyczna lampa ksenonowa o mocy 35 W. 

     

    D5S w porównaniu z D3S

     

    Jeśli chodzi o liczby, to model D5S o strumieniu świetlnym 2000 lumenów jest bardziej podobny do modelu H7 (1500 lumenów) niż do standardowej lampy ksenonowej. Poniższe zdjęcia porównawcze z laboratorium firmy Philips wykazują, że to wrażenie jest mylące. 

     

    Źródło światła D5S ma zoptymalizowany i bardziej kompaktowy łuk świetlny o wyższej luminancji. Jest to miara jasności „powierzchni świetlnej”. Również dzięki specjalnie dostosowanym soczewkom dostępne światło jest wykorzystywane bardziej efektywnie i wydajniej emitowane na drogę. To źródło światła ma również wyższą temperaturę barwową o wartości 4800 K w porównaniu do wartości 4100 K, jaką zapewniają standardowe żarówki. 

    Ilustracja 2: D5S w Citroënie C4 Picasso z 2013 r.
    Ilustracja 2: D5S w Citroënie C4 Picasso z 2013 r.
    Ilustracja 3: H7 w Audi Q5 z 2010 r.
    Ilustracja 3: H7 w Audi Q5 z 2010 r.
    Ilustracja 4: D3S w Audi A4 z 2010 r.
    Ilustracja 4: D3S w Audi A4 z 2010 r.
    Źródło światła D5S jest montowane w podstawowych modelach nowych aut Audi A4, A6, Q3, Q7 i TT, Maserati Ghibli oraz Alfa Romeo 4C. Jest dostępne jako dodatkowa opcja w autach Vauxhall Corsa, Citroën C4 Picasso, Skoda Rapid, Alfa Romeo Gulia, Fiat 500X i Jeep Renegade.

    Dowiedz się więcej:

    Wymieniaj parami

    Wymieniaj parami

    Co decyduje o jakości żarówki halogenowej

    Co decyduje o jakości żarówki halogenowej