Chodzi o to, aby pacjent nie był przerzucany z jednego miejsca do drugiego bez współpracy tych placówek.
Andrzej Zapaśnik
Prezes Fundacji Polskiej Opieki Zintegrowanej
Opieka koordynowana polega na zapewnieniu ciągłości opieki nad pacjentem poprzez połączenie różnych dostawców usług medycznych. Chory powinien otrzymywać świadczenia w jednej instytucji, począwszy od wstępnych testów diagnostycznych poprzez specjalistyczne badania, a na hospitalizacji kończąc. Ewentualnie jego przechodzenie z placówek POZ do specjalistów, bądź ze szpitala do opieki poszpitalnej powinno się odbywać bez jego udziału – czyli nie sam pacjent powinien organizować takie pobyty, a placówka POZ, czy szpital. Taka forma opieki nad pacjentem może przede wszystkim poprawić jakość oferowanych usług, osiągając w ten sposób wysoki poziom opieki zdrowotnej, ale także może przyczynić się do zmniejszenia kosztów związanych z leczeniem pacjentów. Z uwagi na prognozowane zmiany demograficzne – starzejące się społeczeństwo i spadek liczby narodzin, optymalizowanie kosztów wydaje się być niezbędne w każdym systemie opieki zdrowotnej. Jednocześnie ważne jest zapewnienie pacjentom optymalnej pomocy i opieki. Skoordynowanie procedur wydaje się kluczowe, tym bardziej, że postęp technologiczny i coraz nowocześniejsze rozwiązania w zakresie diagnostyki, obrazowania, farmakologii czy rehabilitacji na to pozwalają. W wielu krajach w Europie i na świecie koordynowana opieka zdrowotna sprawdziła się i przyniosła oczekiwane rezultaty.
W tej chwili mamy do czynienia z defragmentaryzacją systemu opieki zdrowotnej. Pacjent, który otrzymuje skierowanie do specjalisty, często nie wie, gdzie ma się z nim udać. Często też bardzo długo musi czekać na tę wizytę niezależnie od tego, czy jego stan zdrowia mu na to pozwala ,czy nie. Opieka koordynowana ma być w takich przypadkach rozwiązaniem, a jej celem jest zapewnienie bezpieczeństwa pacjenta, zwłaszcza chorego przewlekle. Chodzi o to, aby pacjent nie był przerzucany z jednego miejsca do drugiego bez współpracy tych placówek – powiedział Andrzej Zapaśnik, Prezes Fundacji Polskiej Opieki Zintegrowanej.
Koordynacja wiąże się z łączeniem danych, a więc niezbędna jest cyfryzacja systemu ochrony zdrowia. Polska jest członkiem Unii Europejskiej i prawie we wszystkich krajach członkowskich właśnie tak funkcjonuje opieka zdrowotna. Nie wyobrażam sobie, abyśmy pozostali skansenem bez koordynacji – powiedział prof. Mirosław Wysocki, Dyrektor Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH.
Holandia jest państwem, z którego rozwiązań powinniśmy skorzystać. Tam pacjent uczestniczy w procesie leczenia, w procesie zapobiegania chorobom i powinniśmy czerpać z tych wzorców. Problem może polegać na tym, ze w Holandii na służbę zdrowia przeznacza się 10,6% PKB, w Polsce jedynie 4,4% PKB. To odpowiada za różnice między polską a holenderską służbą zdrowia, bo służby zdrowia nie da się przebudować za darmo – dodaje prof. Mirosław Wysocki.
W Holandii, Niemczech, czy Australii dbałość o zdrowie populacyjne polega na rozwijaniu opieki zdrowotnej opartej na stałym monitorowaniu zdrowia pacjenta, a także na zdalnym zarządzaniu procesami zdrowotnymi, które redukują konieczność opuszczenia przez pacjenta komfortowego środowiska domowego w celu intensywnej hospitalizacji.
Aż 90% pacjentów, którzy byli objęci rozwiązaniami informatycznymi dostarczanymi przez Philips miało poczucie bezpieczeństwa i silną satysfakcję z tego, że system ochrony zdrowia dba o nich i ich monitoruje w warunkach domowych.
Michał Kępowicz
Dyrektor ds. Relacji Zewnętrznych Philips Polska
Mamy duże doświadczenie we wdrażaniu opieki koordynowanej w Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Współpracowaliśmy z brytyjskim NHS we wdrażaniu rozwiązań dla osób z chorobami płuc, cukrzycą i po incydentach kardiologicznymi. Projekt potwierdził przydatność opieki koordynowanej wspieranej narzędziami komunikacyjnymi. Między 22 a 32% pacjentów (w zależności od schorzenia) nie musiało ponownie wracać do opieki ambulatoryjnej. Aż 90% pacjentów, którzy byli objęci rozwiązaniami informatycznymi dostarczanymi przez Philips miało poczucie bezpieczeństwa i silną satysfakcję z tego, że system ochrony zdrowia dba o nich i ich monitoruje w warunkach domowych – powiedział Michał Kępowicz, Dyrektor ds. Relacji Zewnętrznych Philips Polska. W Polsce również możemy mówić o próbach koordynowania opieki medycznej w wybranych schorzeniach – choroby onkologiczne, czy kardiologia. Dodatkowo dokonał się istotny postęp w tworzeniu przyjaznego środowiska dla budowania rozwiązań na rzecz opieki koordynowanej. Jak podkreślają eksperci do stworzenia optymalnej opieki koordynowanej potrzebna jest współpraca, zarówno pomiędzy publicznymi i prywatnymi podmiotami medycznymi, jak i współpraca z naukowcami i badaczami.
Nie można w tym działaniu pominąć niezwykle ważnego czynnika, jakim jest wykorzystanie najnowszych technologii. Philips jest jednym z dostawców rozwiązań, które wspierają zarówno infrastrukturę diagnostyczną, jak i komunikację pomiędzy różnymi szczeblami ochrony zdrowia – dodał Michał Kępowicz, Opieka koordynowana jest dla nas bardzo ważna, mamy wiele rozwiązań, które wykorzystujemy w tzw. ciągłości opieki zdrowotnej. Bo opieka zdrowotna, to nie tylko diagnoza, czy leczenie, ale także profilaktyka i opieka po wyjściu do domu ze szpitala. Na wszystkich tych etapach Philips oferuje innowacyjne rozwiązania, a co więcej staramy się je zintegrować – dodał Robert Goudswaard, Senior Director, Philips Personal Health Solutions na Europę.
W opiece koordynowanej niezwykle ważne jest, aby różne jej części ze sobą współdziałały. Ważne, aby rozumieć prawa i potrzeby pacjenta, dlatego w systemie powinny brać udział środowiska pacjenckie. Trzeba też rozumieć rolę płatnika publicznego, który tworzy przepisy i reguluje przepływy finansowe. Muszą być do tego dołączone środowiska naukowe, które oceniają, czy opieka koordynowana przynosi oczekiwane efekty oraz firmy technologiczne z bezpiecznymi i dedykowanymi rozwiązaniami.Te ostatnie są w stanie dostarczyć rozwiązania sprawdzone w różnych rejonach świata, które mogą być zaimplementowane w danym obszarze terapeutycznym w danym kraju – powiedział Michał Kępowicz.
Philips od lat bardzo dobrze rozumie potrzeby pacjentów, badając ich potrzeby i dostosowując do nich swoje rozwiązania, tak, żeby były przyjazne i przez to chętnie używane.
Robert Goudswaard
Senior Director, Philips Personal Health Solutions na Europę
Philips od lat bardzo dobrze rozumie potrzeby pacjentów, badając ich potrzeby i dostosowując do nich swoje rozwiązania, tak, żeby były przyjazne i przez to chętnie używane. Chcemy, aby pacjenci nie tylko otrzymywali opiekę z systemu ochrony zdrowia, ale żeby na tyle rozumieli specyfikę swoich schorzeń, aby sami umieli współuczestniczyć w procesie zarządzania własnym zdrowiem – dodał Robert Goudswaard Koordynowana opieka zdrowotna jest wdrażana i rozwija się w wielu krajach. Polsko-Holenderski Szczyt zdrowia pokazał, że warto wymieniać się doświadczeniami
i współpracować. Ważna jest współpraca poszczególnych podmiotów związanych z opieką zdrowotną, ale także współpraca między państwami. Wszystko po to, aby system opieki zdrowotnej był jak najlepszy, a wtedy skorzysta na tym pacjent i personel medyczny.
Royal Philips to lider branży technologii medycznych. Misją firmy jest poprawa stanu zdrowia ludności, którą osiąga poprzez kompleksową opiekę opartą na: zdrowym trybie życia, profilaktyce, diagnostyce, leczeniu, a także opiece domowej nad pacjentem. Philips wykorzystuje zaawansowaną technologię, dogłębne analizy kliniczne oraz spostrzeżenia konsumentów aby dostarczyć zintegrowane rozwiązania. Firma, z główną siedzibą w Holandii, jest liderem w obszarze diagnostyki obrazowej i opartego na niej leczenia, monitorowania stanu zdrowia pacjentów, informatyki medycznej, a także w dziedzinie zdrowia konsumentów i opieki domowej. Sprzedaż produktów Philips z portfolio technologii zdrowotnych, osiągnęła w 2016 roku wartość 17,4 mld euro. Firma w tym czasie zatrudniała około 71 000 pracowników, oferując swoje produkty i usługi w ponad 100 krajach na całym świecie.
Informacje na temat firmy Philips można znaleźć na www.philips.pl/healthcare i www.philips.com/newscenter.
Ewa Piaseczna – Spitaleri Brand & Communication Manager Komunikacja korporacyjna oraz profesjonalna opieka zdrowotna
You are about to visit a Philips global content page
ContinueStrona przeznaczona wyłącznie dla osób, które stosują wyroby medyczne jako profesjonaliści, w tym osób wykonujących zawody medyczne, osób działających na rzecz podmiotów ochrony zdrowia lub podmiotów prowadzących obrót wyrobami medycznymi w charakterze profesjonalnym.
Czy jesteś osobą spełniającą powyższe kryteria?