1
Rozszerzanie diety

Zdrowe rozszerzanie diety niemowlaka 

Rozszerzanie diety niemowlaka zwykle budzi trzy pytania: kiedy zacząć, od czego zacząć i jak przygotowywać pierwsze posiłki?  

 

Twój malec rośnie i zdrowo się rozwija, ale wkrótce mleko mamy przestanie być dla niego wystarczające. Dlaczego? Od około szóstego miesiąca życia maluszka wyłączne karmienie naturalne lub mlekiem początkowym przestaje dostarczać mu odpowiednią ilość energii, białka, żelaza, cynku i niektórych witamin, dlatego konieczne jest wprowadzanie produktów uzupełniających. To oznacza nowy etap - rozszerzanie diety. 

Wideo - jak rozszerzać dietę niemowlaka?
Odtwórz

Kiedy zacząć rozszerzanie diety?


- Rozszerzanie diety niemowlęcia należy rozpocząć po ukończeniu 17. tygodnia życia, ale nie później niż w 26. tygodniu życia. To wtedy u większości dzieci dojrzewa gotowość do przyjmowania pokarmów stałych, a tym samym możemy powoli przygotować dziecko do jedzenia pokarmów stałych w późniejszym czasie, ale też zobaczyć, czy dobrze reaguje na dane produkty (np. alergie, nietolerancje), co lubi, a czego niekoniecznie – tłumaczy dietetyczka, Agata Ziemnicka. Kiedy dokładnie rozszerzanie dziecka powinno mieć miejsce? Dietetyczka podpowiada: - To zależy od dziecka i jego stanu zdrowia (tutaj ważne są zalecenia lekarza) oraz ogólnej gotowości wyrażanej w mowie ciała (pokazywanie na jedzenie, wyciąganie rączek do talerza, śledzenie wzrokiem pokarmu, gdy jedzą dorośli itp.).
Matka karmiąca dziecko łyzeczką

Rozszerzaj dietę stopniowo 


Nowe pokarmy należy wprowadzać kolejno i osobno, rozpoczynając od niewielkich ilości (dwie, trzy łyżeczki) i obserwując reakcję dziecka. - Rodzaj wprowadzanych produktów ma mniejsze znaczenie, jednak warto pamiętać, że akceptacja smaku warzyw jest trudniejsza dla małego dziecka niż akceptacja smaku owoców, dlatego warzywa powinny być pierwsze wprowadzane do diety – radzi Agata Ziemnicka. Najlepiej zacząć od warzyw: marchewki, dyni albo ziemniaka. Te trzy warzywa mają delikatny smak i bardzo rzadko uczulają. Następnie wprowadzamy kolejne warzywa: brokuł, kalafior, cukinię i inne, a po wprowadzeniu warzyw podajemy pierwsze owoce: najczęściej będzie to jabłko, gruszki, morele i brzoskwinie – czyli wszystkie te, które rosną w Polsce. Bardzo dobrą zasadą jest to, żeby najpierw wprowadzać produkty krajowe, dopiero po kilku miesiącach możemy eksperymentować z egzotycznymi owocami, np. bananem i mango.  Ponadto należy pamiętać, że wielokrotne podawanie nowych produktów wpływa na tolerancję ich smaku. 
Zupa dla niemowlaka

Co z innymi smakami? - Nie opóźniamy wprowadzania do diety dziecka ryb, najlepiej dorsza lub halibuta. Zawierają ważne kwasy tłuszczowe, które wspierają rozwój mózgu i prawidłowe widzenie - wspomina Agata Ziemnicka. Rodzice często boją się, że ryby mogą alergizować, ale jeśli dziecko nie ma żadnych objawów alergii, to nie opóźniaj wprowadzania alergenów do diety – także glutenu. - Według aktualnej wiedzy produkty zawierające gluten możemy wprowadzać do diety między skończonym 4. a 12. miesiącem życia dziecka. Powinniśmy wprowadzać go w małych ilościach: na początku to może być pół łyżeczki kaszki manny. Już w pierwszych miesiącach rozszerzania diety warto podawać dziecku zarówno ryby, jak i kaszki, jajka czy jogurty – rezygnujemy z nich dopiero wtedy, kiedy u dziecka wystąpią niepożądane objawy i lekarz potwierdzi alergię – podpowiada dietetyczka.

 

Posiłki bezmleczne powinny stopniowo zastępować mleko, tak aby pod koniec pierwszego roku życia dziecko otrzymywało od jedno do trzech posiłków z udziałem mleka lub produktów mlecznych.

Jak przygotować posiłki?


Podczas rozszerzania diety Twojego niemowlaka oczywiście możesz korzystać z gotowych dań w słoiczkach, ale znacznie lepiej jest zdecydować się na ich samodzielne przygotowywanie. - Najlepsze i najzdrowsze jest gotowanie na parze. W ten sposób zachowujemy najwięcej witamin i wartości odżywczych. Dzięki takiemu parowarowi Philips Avent 4w1 przygotowywanie pierwszych posiłków jest bardzo proste: wystarczy ugotować na parze, a potem odwrócić dzbanek i blendować najpierw na gładką papkę – dla najmniejszych maluszków – a potem na papkę z grudkami, dla troszkę starszych niemowląt – opowiada Agata Ziemnicka, dietetyczka. Na parze możesz ugotować nie tylko warzywa, lecz także ryby i mięso, które wprowadzamy do diety dziecka równocześnie z owocami, kiedy tylko ono akceptuje smak pierwszych warzyw. Co ważne, w parowaro-blenderze dla malca nie tylko łatwo ugotujesz na parze i zblendujesz do wybranej konsystencji, ale też podgrzejesz lub rozmrozisz.

 

Niezależnie od sposobu przygotowywania posiłków, ważny jest też sposób ich podawania. Czym więc karmimy maluszka? Najlepiej twardą i płaską łyżeczką. 

Zadbaj o przyszłość dziecka 


Pamiętaj, że od początku wpływasz na preferencje i nawyki żywieniowe Twojego dziecka, choć może wydawać Ci się to jeszcze bardzo odległe. - Pierwsze dwa lata są kluczowe w rozwoju późniejszych preferencji pokarmowych i smakowych, a tym samym konkretnych nawyków żywieniowych mających ogromny wpływ na stan zdrowia dziecka w późniejszym życiu – podsumowuje dietetyczka Agata Ziemnicka. 
Rodzice trzymający dziecko na rękach

Zobacz też: