0

Koszyk

W Twoim koszyku nie ma obecnie żadnych produktów.

      Łatwe udoskonalenie świateł


      Mimo istnienia takich technologii jak lampy ksenonowe i źródła światła LED większość samochodów, które można obecnie napotkać na drogach, nadal korzysta z żarówek halogenowych. Na forach regularnie pojawiają się pytania o lepsze rozwiązania oświetleniowe, ale istnieją też proste i legalne sposoby na udoskonalenie świateł halogenowych.

      Wystarczy wymienić żarówkę, na przykład na model H4 lub H7 X-tremeVision, aby uzyskać wiązkę światła o 130% jaśniejszą i o 45 metrów dłuższą. Oto krótki opis sposobu działania tych żarówek.

       

      Różnica pomiędzy lumenami a luksami

      Lumeny i luksy

      Ilustracja 1: lumeny i luksy

       

      Strumień światła jest mierzony w lumenach. To całkowita ilość światła, jaką żarówka emituje we wszystkich kierunkach. Natomiast luksy to intensywność światła, które faktycznie dociera na drogę. Różnica jest istotna, ponieważ strumień światła żarówki każdego typu jest precyzyjnie zdefiniowany w przepisach ECE i może tylko bardzo nieznacznie odbiegać od podanych wartości. Na przykład, zgodnie z normą ECE R37, żarówka H7 12 V musi mieć 1500 lm +/-10%. Dlatego jeśli więcej światła ma docierać na drogę, dostępna ilość światła musi być wykorzystywana lepiej i bardziej efektywnie.

       

      Ważna odległość pomiędzy 50 a 75 metrami

      Aby oświetlać prawy pas na większą odległość, wiązka świateł mijania po prawej stronie jest dłuższa. Ta asymetryczna pochylona wiązka światła jest wyraźnie widoczna w miejscu, w którym linia odcięcia wznosi się, gdy pojazd z włączonymi światłami jest skierowany w stronę ściany o jasnym kolorze. Ważne jest, aby droga w odległości ponad 50 m od samochodu była oświetlona tak jasno, jak to możliwe. To pozwala kierowcom wystarczająco wcześnie dostrzec obiekty i niebezpieczeństwo oraz odpowiednio reagować.

      Asymetryczne światła mijania

      Ilustracja 2: asymetryczne światła mijania

       

      Najważniejsze punkty pomiaru to:

      • 50V = 50 metrów przed samochodem

      • 50R = 50 metrów przy zewnętrznej krawędzi drogi (w przypadku ruchu prawostronnego)

      • 75R = 75 metrów przy zewnętrznej krawędzi drogi (w przypadku ruchu prawostronnego)

       

      Współczynnik FOM (Figure of Merit) jest obecnie powszechnie stosowanym sposobem na mierzenie jakości światła emitowanego przez reflektory. Współczynnik ten jest obliczany na podstawie sumy intensywności światła we wszystkich punktach pomiaru, przy czym punktowi w odległości 75 m przypisuje się podwójną wagę:

      • FOM [luksy] = intensywność oświetlenia (2 x 75R + 50R + 50V)

       

      Im wyższy jest współczynnik FOM, tym lepsze oświetlenie. Oczywiście przy założeniu, że maksymalne dopuszczalne wartości oświetlenia (wartości oślepienia) nie są przekroczone powyżej linii odcięcia.

       

      Jak działają żarówki X-tremeVision

      Żarówki, takie jak Philips X-tremeVision, które rzucają więcej światła na drogę, są wyposażone w mniejszy, a jednocześnie jaśniejszy żarnik. Ponieważ powierzchnia luminancji jest mniejsza, łączna ilość światła nie zmienia się znacząco. Jednak reflektor może wykorzystać dostępne światło bardziej efektywnie i skierować je na zakres odległości opisany powyżej. W rezultacie otrzymujemy wyższy współczynnik FOM: do 130% większą jasność i do 45 m większy zasięg. Oczywiście jest to zawsze w pewnym stopniu zależne od używanego systemu reflektorów.

       

      Jaśniejszy i gorętszy żarnik jest również przyczyną, dla której te szczególnie wydajne źródła światła zawsze mają krótszą żywotność niż standardowe żarówki. Firma Philips we wszystkich żarówkach wykorzystuje specjalne, odporne na ciśnienie szkło kwarcowe. Szczególnie wysokie ciśnienie do 15 barów w żarówce przynajmniej częściowo rekompensuje krótszy czas użytkowania. 15 barów to ciśnienie, gdy żarówka jest chłodna. Gdy żarówka świeci, ciśnienie w szklanej żarówce jest nawet trzy razy wyższe.

       

      Uwaga końcowa na temat montażu żarówek

      Często mówi się, aby nie dotykać żarówek halogenowych gołymi rękami, ale największym problemem nie jest tłuszcz, który może przylgnąć do szkła i spowodować uszkodzenia, ponieważ tak naprawdę wymagałoby to nagromadzenia się ogromnej ilości zanieczyszczeń. O wiele gorsze są nawet najmniejsze ilości zanieczyszczeń, które wyparowują w reflektorach i osadzają się na czułych powierzchniach luster. Może to spowodować dość szybkie powstanie nieestetycznych powłok, które w pewnym momencie wpłyną na jakość oświetlenia. Najlepszym rozwiązaniem jest każdorazowe zakładanie odpowiednich rękawiczek.

      To może Cię również zainteresować:

      Jak wymienić żarówki w oświetleniu głównym?

      Jak wymienić żarówki samochodowe w Peugeocie 308

      Jak wymienić żarówki samochodowe w Peugeocie 308

      Jak wymienić żarówki w Range Roverze Evoque

      Jak wymienić żarówki w Range Roverze Evoque

      Jak wymienić żarówki w Mini Cooperze Countryman

      Jak wymienić żarówki w Mini Cooperze Countryman

      Jak wymienić żarówki w Volkswagenie Golfie VII

      Jak wymienić żarówki w Volkswagenie Golfie VII

      You are about to visit a Philips global content page

      Continue

      Naszą witrynę najlepiej wyświetlać w najnowszych wersjach przeglądarek Microsoft Edge, Google Chrome lub Firefox.