1
0

Koszyk

W Twoim koszyku nie ma obecnie żadnych produktów.

    Osiem mitów na temat snu — ile jest w nich prawdy?

     

    Mity na temat snu to coś więcej niż jedynie nieszkodliwe opowieści starszych pań. Mogą poważnie zaszkodzić zdrowiu, jeśli spowodują przyjęcie złych nawyków sennych lub zniechęcą do uzyskania pomocy w przypadku zaburzeń snu.

     

    Błędnych wyobrażeń na temat snu nie brakuje. W niedawnym badaniu przeprowadzonym w ośrodku Sleep Health naukowcy sporządzili listę wątpliwych stwierdzeń na temat snu pochodzących z doniesień prasowych. Następnie poprosili specjalistów w dziedzinie snu o ocenę prawdziwości każdego ze stwierdzeń. Poniższe osiem mitów uznano za najbardziej nieprawdziwe.

     

    Mit nr 1: mózg jest nieaktywny podczas snu.

     

    Dla zewnętrznego obserwatora może wydawać się, że podczas snu niewiele się dzieje. A jednak mózg aż kipi od aktywności. Między innymi utrwala nowe wspomnienia, wzmacnia połączenia między neuronami, a czasem nawet tworzy nowe pomysły.

     

    Mit nr 2: zdolność do zasypiania w każdej sytuacji oznacza brak problemów ze snem.

     

    W rzeczywistości zasypianie w każdej sytuacji może być objawem zaburzeń snu, takich jak bezdech senny. Nieleczony bezdech senny zwiększa ryzyko różnorodnych problemów zdrowotnych, w tym zawału serca, udaru mózgu i cukrzycy typu 2. Taki objaw zdecydowanie wymaga wizyty u lekarza.

     

    Mit nr 3: wielu osobom dorosłym w zupełności wystarcza pięć lub mniej godzin snu.

     

    To prawda, że zapotrzebowanie na sen jest różne u różnych osób. Jednakże wytyczne National Sleep Foundation podkreślają, że do optymalnego funkcjonowania większość osób dorosłych potrzebuje przynajmniej siedmiu godzin snu dziennie.

     

    Mit nr 4: można wyćwiczyć organizm, aby funkcjonował równie dobrze przy mniejszej ilości snu.

     

    Można się przyzwyczaić do funkcjonowania przy mniejszej ilości snu, ale to nie znaczy, że organizm będzie działał na pełnych obrotach. Chroniczny niedobór snu jest związany z chorobami układu krążenia, cukrzycą, otyłością i depresją.

     

    Mit nr 5: dla organizmu nie ma znaczenia, kiedy w ciągu doby człowiek śpi.

     

    Drzemka w ciągu dnia jest lepsza niż całkowity brak snu. Ale po zejściu z nocnej zmiany pracownicy często mają problem z zaśnięciem. Prawdopodobnie jest to spowodowane zakłóceniem naturalnego cyklu snu i czuwania w związku z wystawieniem na światło dzienne.

     

    Mit nr 6: spokojne leżenie z zamkniętymi oczami to niemal to samo co sen.

     

    Chociaż wyglądają podobnie, to jednak sen i leżenie z zamkniętymi oczami to dwa całkowicie odmienne stany. Gdy człowiek nie śpi, nie zachodzą swoiste dla okresu snu zmiany w czynności funkcji poznawczych, układu krążenia, przemiany materii i układu hormonalnego.

     

    Mit nr 7: jeśli nie można zasnąć, należy zostać w łóżku i próbować dalej.

     

    Brzmi sensownie, ale przynosi efekt przeciwny do zamierzonego. Jeśli nie można zasnąć w ciągu 20 minut, lepiej wstać i zrobić coś relaksującego, trzymając się jednak z dala od smartfona, tabletu i laptopa, które emitują niebieskie światło działające pobudzająco. Kiedy poczujesz senność, wróć do łóżka.

     

    Mit nr 8: głośne chrapanie jest irytujące, ale nieszkodliwe.

     

    Oprócz zaburzania snu partnera, częste głośne chrapanie może być objawem bezdechu sennego. Zatem nie traktuj go po prostu jako uciążliwego nawyku i zwróć się do lekarza.

    Naszą witrynę najlepiej wyświetlać w najnowszych wersjach przeglądarek Microsoft Edge, Google Chrome lub Firefox.