0

Koszyk

W Twoim koszyku nie ma obecnie żadnych produktów.

      Widzieć i być widocznym
      Dobre praktyki

       

      "Za kółkiem widzenie to przetrwanie". Ten slogan pochodzący z francuskiej kampanii na temat bezpieczeństwa na drodze oryginalnie zachęcał kierowców do badania wzroku. Ale równie dobrze pasuje do oświetlenia samochodowego. Widzenie i bycie widocznym to kluczowe aspekty dotyczące bezpieczeństwa użytkowników samochodów. Zbliża się sezon wakacyjny, więc omówimy tę kwestię szczegółowo.

      Żarówki używane przez wiodących producentów aut są nieustannie doskonalone, a technologie najnowszej generacji, takie jak LED, stają się coraz wytrzymalsze. Ale wraz z upływem czasu wszystkie źródła światła tracą intensywność, choć w przypadku diod LED dzieje się to 20 razy wolniej niż w przypadku żarówek halogenowych. To logiczne. Reflektory też nie są wieczne i z czasem tracą przejrzystość. Twoim zadaniem, jako kierowcy, jest dbanie o dobrą widoczność i regularne sprawdzanie stanu oświetlenia pojazdu. Głównie ze względu na bezpieczeństwo, ale również dlatego, że niesprawne oświetlenie może Cię dużo kosztować.

       

      Bezpieczeństwo na drodze a zawartość portfela

      Kodeks drogowy stawia sprawę jasno. W niektórych krajach, na przykład we Francji, każdy pojazd z niesprawnym oświetleniem, na przykład przepaloną żarówką, może zostać zatrzymany przez policję. Przepisów dotyczących oświetlenia nie da się uniknąć. To samo tyczy się niesprawnych świateł stopu i kierunkowskazów. Złamanie tych przepisów kończy się mandatem.

      Ponadto wiele punktów corocznego przeglądu technicznego dotyczy bezpośrednio żarówek i świateł. Są drugą najczęstszą przyczyną kontroli uzupełniających w większości europejskich krajów. Podsumowując, lepiej upewnić się, że wszystkie źródła światła są sprawne, a reflektory nie są popękane i nie pożółkły.

       

      Wymiana żarówek to nie wszystko

      Pierwszym (prawidłowym) odruchem jest wymiana przepalonej żarówki. I nawet jeśli przepali się tylko jedna, lepiej wymieniać żarówki parami, by zagwarantować tę samą intensywność obu świateł. 'Poza żarówkami ważne jest też sprawdzanie reflektorów i osłon. Jeśli są brudne lub ich jakość się pogorszyła — czas i promieniowanie UV sprawiają, że niektóre plastiki żółkną — nowa żarówka nie będzie świecić tak wydajnie, jak powinna. Reflektor w kiepskim stanie obniża intensywność światła przeciętnie o 20–30%.

      Poza tym wydajne oświetlenie wymaga odpowiedniej regulacji, by można było widzieć wszystko przed sobą, nie oślepiając przy tym innych kierowców.  Strumień światła podniesiony zaledwie o 1% powyżej standardu potrafi 20-krotnie zwiększyć ryzyko oślepienia. Strumień opuszczony o 1% poniżej standardu zmniejsza pole widzenia kierowcy średnio o 30 metrów. Najlepiej jest skorzystać z pomocy profesjonalisty (stacji kontroli pojazdów lub warsztatu) z odpowiednimi narzędziami, który zapewni odpowiednią regulację świateł.

      Te proste, ale kluczowe kroki pozwolą bez obaw wyjechać na drogę.

      To może Cię również zainteresować:

      Jak wymienić żarówki w oświetleniu głównym?

      Jak wymienić żarówki samochodowe w Peugeocie 308

      Jak wymienić żarówki samochodowe w Peugeocie 308

      Jak wymienić żarówki w Range Roverze Evoque

      Jak wymienić żarówki w Range Roverze Evoque

      Jak wymienić żarówki w Mini Cooperze Countryman

      Jak wymienić żarówki w Mini Cooperze Countryman

      Jak wymienić żarówki w Volkswagenie Golfie VII

      Jak wymienić żarówki w Volkswagenie Golfie VII

      You are about to visit a Philips global content page

      Continue

      Naszą witrynę najlepiej wyświetlać w najnowszych wersjach przeglądarek Microsoft Edge, Google Chrome lub Firefox.