0

Koszyk

W Twoim koszyku nie ma obecnie żadnych produktów.

      Sztuczna inteligencja: wsparcie dla kierowcy


      Sztuczna inteligencja jest wszędzie — w naszych telefonach komórkowych, komputerach, domach, a nawet w samochodach. Czujniki i kamery stają się osobistymi asystentami, zmieniając kierowców w szoferów idealnych.

       

      Sztuczna inteligencja w naszych autach? 

      To, co jeszcze niedawno wyglądało jak scenariusz futurystycznego hollywoodzkiego filmu lub szalona wizja naukowca, dziś jest codziennością. I sięga to nawet do wnętrz naszych aut. 

      Dokładniej mówiąc, sztuczna inteligencja stała się już osobistym asystentem kierowcy. Z jednej strony sztuczna inteligencja wspomaga kierowców, np. dzięki zaawansowanym systemom wspomagania kierowcy (ADAS), które producenci montują w samochodach jako standardowe wyposażenie, by wykrywały pasy ruchu, przeszkody (np. pieszych lub zwierzęta) albo utrzymywały bezpieczną odległość od auta przed nami. Z drugiej zaś strony sztuczna inteligencja jest wykorzystywana w systemach rozpoznawania mowy, takich jak MBUX Mercedesa, czyli w wirtualnym asystencie, który uczy się nawyków i preferencji kierowcy, by przewidywać jego potrzeby. Podobnie jak niezastąpiony Google Home czy Alexa firmy Amazon.

      Sztuczna inteligencja odegra też główną rolę w autonomicznych autach przyszłości. Będzie je prowadzić bez pomocy człowieka, zapewniając komfortową podróż „kierowcy” i pasażerom. Chcesz podróżować w temperaturze 20°C, słuchając Requiem Mozarta? Zadba o to sztuczna inteligencja. Z badań przeprowadzonych przez IHS Markit wynika, że choć tylko 8% nowych aut było wyposażonych w systemy oparte na sztucznej inteligencji w 2015 roku, ta liczba powinna wzrosnąć o 109% do roku 2025.

      Nowy, lepszy kierowca

      I nie bez powodu. 

      Sztuczna inteligencja to nie tylko gadżet, przynajmniej jeśli chodzi o auta. Jej głównym celem jest bezpieczeństwo (kierowcy oraz innych użytkowników dróg) i czuwanie nad nim z niezwykłą czujnością. Może nawet rekompensować drobne ludzkie potknięcia, takie jak chwilowa utrata koncentracji. Niektóre systemy wykorzystują kamerę połączoną z zespołem czujników do analizy oczu kierowcy i kąta nachylenia jego głowy, aby sprawdzać, czy nie zapada on w sen. Jeśli tak się dzieje, uruchamia się alarm dźwiękowy. 

      Ta technologia może być pomocna także w przypadku choroby. Jeśli po kilku wizualnych i dźwiękowych ostrzeżeniach system wykorzystujący sztuczną inteligencję nie stwierdzi reakcji kierowcy, może przejąć kontrolę nad samochodem, uruchomić światła awaryjne i automatyczne hamowanie, a nawet zatrzymać auto na poboczu.

       

      Potęga doskonałego wzroku

      O ile inteligentne systemy wspomagania prowadzenia stają się coraz popularniejsze, o tyle niewiele osób wie, że sztuczną inteligencję wykorzystuje się też w samochodowych systemach oświetlenia. 

      W ciągu ostatnich dwóch lat producenci aut zaczęli instalować w swoich nowych modelach adaptacyjne oświetlenie główne LED. Oznacza to, że główny strumień światła dostosowuje się do otoczenia, oświetlając lub przyciemniając obiekty pojawiające się na drodze. W praktyce wygląda to tak, że inteligentne systemy oświetlenia filtrują strumień światła w taki sposób, by nie oślepiał innych kierowców, ale zwiększał natężenie, gdy pojazd zbliża się do przeszkody lub znaku drogowego. Niektóre typy inteligentnych reflektorów wykorzystują nawet dane z systemu nawigacji GPS, by zapewnić oświetlenie predykcyjne. Na przykład, gdy auto zbliża się do skrzyżowania, system nawigacji uprzedza światła, dzięki czemu mogą one odpowiednio dostosować oświetlenie. 

      W przyszłości sztuczna inteligencja umożliwi rozwój systemów oświetlenia o wysokiej rozdzielczości wykorzystujących nową technologię micro-LED. Ta zaawansowana technologia, która już istnieje, teoretycznie będzie w stanie podświetlić nawet niewielkie punkty krajobrazu albo wyświetlać linie lub znaki na drodze, by pomóc kierowcy. 

      Głównym celem jest poprawienie widoczności i zmniejszenie liczby wypadków mających miejsce w nocy, które wciąż stanowią większość wypadków drogowych.

      To może Cię również zainteresować:

      Jak wymienić żarówki w oświetleniu głównym?

      Jak wymienić żarówki samochodowe w Peugeocie 308

      Jak wymienić żarówki samochodowe w Peugeocie 308

      Jak wymienić żarówki w Range Roverze Evoque

      Jak wymienić żarówki w Range Roverze Evoque

      Jak wymienić żarówki w Mini Cooperze Countryman

      Jak wymienić żarówki w Mini Cooperze Countryman

      Jak wymienić żarówki w Volkswagenie Golfie VII

      Jak wymienić żarówki w Volkswagenie Golfie VII

      You are about to visit a Philips global content page

      Continue

      Naszą witrynę najlepiej wyświetlać w najnowszych wersjach przeglądarek Microsoft Edge, Google Chrome lub Firefox.